eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

Gebruik namen van beroemde mensen als merk door anderen

Wang is een zeer succesvolle modeontwerper uit Amerika. Na zijn eerste catwalk in 2007, ontving hij de ene na de andere prijs: waaronder de Vogue Fashion Fund, de Swarovski Award en de Swiss Textiles Award. In Nederland is hij waarschijnlijk het meest bekend om de najaarscollectie van H&M die in november j.l. werd gelanceerd. December 2011 is de naam ALEXANDER WANG echter geregistreerd door een bedrijf dat niets te maken heeft met de designer. Merkbescherming is aangevraagd voor parfum en cosmetica producten. Het bedrijf heeft ook namen van andere wereldberoemde mode-/schoenenontwerpers geregistreerd zoals Isabel Marant, Pierre Hardy en Guiseppe Zanotti. Wang pikt het niet en spant een procedure aan bij de Europese merkautoriteiten Inbreuk? Wang stelt dat het merk te kwader trouw is geregistreerd. Helaas is er geen exacte definitie over wat nu wel en wat nu niet kwader trouw is. Belangrijk zijn de intenties van de aanvrager. In principe gaan de autoriteiten er vanuit dat de aanvrager altijd te goeder trouw is. Echter die vlieger gaat deze keer niet op. Duidelijk is dat op het moment van de merkaanvraag, Wang volop in het nieuws is. De aanvrager kan geen goede verklaring geven waarom van alle miljoenen namen ter wereld nu precies de naam van deze ontwerper is vastgelegd. Daarnaast kan hij niet aangeven waarom dit - voor aan mode verwante producten (parfum en cosmetica) - is gedaan en waarom ook namen van andere beroemde ontwerpers zijn vastgelegd. Het enige verweer ”puur toeval”, werkt niet. Het merk wordt daarom nietig verklaard. Wel inbreuk
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: Rechtbank: OHIM Cancellation Division 15 oktober 2014, Invalidity uitspraak Nº 000008489C »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?