Beschermen van een idee – de fonteinbar

Een goed idee is goud waard. Alleen hoe bescherm je dit? Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht voldoende dekking geeft bij een conflict maar ook het auteursrecht heeft zo zijn beperkingen. Zo wordt dat wat technisch bepaald is, uitgesloten van het auteursrecht (logisch want dat wordt beschermd via het octrooirecht). In de Fonteintenten uitspraak komt dit allemaal ter sprake. Dit artikel is verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten en deze casus wordt ook behandeld in het gratis te downloaden deel 2 van de serie IE-in bedrijf, beschermen van een idee (www.ie-inbedrijf.nl).

Het auteursrecht is een bijzonder recht. Het ontstaat automatisch als een werk wordt gemaakt (er zijn geen registratieverplichtingen). De enige eis (gesteld door het Europese Hof) is dat het om een werk moet gaan met een eigen, intellectuele schepping. Kort gezegd, dat er creatieve keuzes zijn gemaakt. Bij het auteursrecht denken de meeste mensen vaak alleen aan kunst met een grote K zoals; boeken, muziek, schilderijen, dansvoorstellingen etc. Echter er valt veel meer onder. Ook alledaagse gebruiksvoorwerpen worden vaak beschermd via het auteursrecht. Veel bedrijven vertrouwen erop dat in een conflict het auteursrecht wel voldoende bescherming biedt om na-apers aan te pakken. Maar niet alles wordt automatisch gedekt, ook het auteursrecht heeft zo zijn eigen beperkingen.

De Fontijn maakt en verhuurt grote tenten voor evenementen. De eigenaren hebben een bijzondere tent bedacht, ‘de fonteinbar’. Een zestienhoekige tent met op het dak een groot spuitend fontein. Aan de rand van het dak zijn nog zestien kleine fonteinen. Omdat het dak in het midden iets naar beneden loopt, wordt al het water in het midden opgevangen in een grote glazen buis waarom heen een bar is gebouwd.

Eazy Event organiseert dans evenementen en gebruikt hierbij een vergelijkbare bar, de Barcelona Bar. Als Eazy Event hierop wordt aangesproken, past die past die de tent ietsje aan. Te weinig naar het oordeel van De Fontijn die een rechtszaak start op basis van haar auteursrechten.

De eerste vraag die de rechter moet beantwoorden is, of de fonteinbar wel beschermd wordt door het auteursrecht. Dat is zo. Er zijn voldoende creatieve keuzes gemaakt door de maker. Dat geldt in het bijzonder voor de fonteinen op het dak, de zestienhoekige vorm en de doorzichtige kolom in het midden. Eazy Event stelt dat deze elementen technisch bepaald zijn, maar de rechter is het daar niet mee eens. Waarom zou er (vanuit technisch oogpunt) een fontein op het dak moeten staan? Dat is duidelijk een design keuze, en de gemaakte vormgevingskeuzes bepalen de totaalindruk (en die zijn niet ingegeven door technische overwegingen).

De Barcelona Bar tent van Eazy Event stemt qua vormgeving in grote lijnen overeen met de fonteinbar (ook fontein op het dak, 16 fonteinen aan de rand en een glazen kolom in het midden). De totaalindruk is dan ook hetzelfde en er volgt een verbod. Binnen drie dagen mag de tent niet meer gebruikt worden en de kosten van de wederpartij moet vergoed worden.

Voor menig MKB-er een wijze les. Kopieer nooit achteloos het product van de concurrent, ook al is dit de uitdrukkelijke vraag van een mogelijke klant. Vaak kan de oorspronkelijke maker bepaalde rechten inroepen (zoals auteurs-, model-, merk- of octrooirechten). Mocht een derde/opdrachtgever toch vragen een bepaald product na te maken, dek je dan in. Check eerst via een juridische specialist of er mogelijke rechten zijn die in stelling gebracht kunnen worden en vraag daarnaast de opdrachtgever je te vrijwaren tegen mogelijke claims van derden.

auteursrecht



De laatste artikelen
Max Verstappen tonnen schade?
AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures
Belang van de .co.nl
Google Adwords- Is topbloemen.nl een onderdeel van Fleurop?
Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus