Logo Tokyo 2020 onder vuur

In juni lekte online het nieuwe logo voor de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 uit. Het logo is ontworpen door de Japanse designer Kenjiro Sano en gebaseerd op de hoofdletter T (verwijzend naar Tokyo). Naast de aflopende gebogen uiteindes valt de rode stip op, die staat voor een kloppend hart en de Japanse vlag. Voor de Belgische designer Olivier Debie is het nieuwe logo een duidelijke vorm van plagiaat.

In 2011 heeft Debie een vergelijkbaar logo gemaakt voor Théâtre de Liège. Reden voor hem om een rechtszaak aan te spannen tegen het Internationaal Olympisch Comité. Het IOC heeft in een perscommuniqué aangegeven, af te zien van het gebruik. Dit zou los staan van de rechtszaak en het IOC blijft van mening dat de logo’s voldoende verschillen. De designer heeft echter aangegeven zich te hebben laten ‘inspireren’ door andere logo’s. Olivier Debie heeft laten weten de rechtszaak door te zetten.

auteursrecht



De laatste artikelen
Max Verstappen tonnen schade?
AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures
Belang van de .co.nl
Google Adwords- Is topbloemen.nl een onderdeel van Fleurop?
Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus