Meeliften op de Rubik Kubus

In 1974 ontwikkelt Erno Rubik een 3D puzzel, een kubus met zes gekleurde vlakken. Met een Hongaars octrooi wordt het draaimechanisme geclaimd. Ideaal, want zo kan worden opgetreden tegen iedere kubus waarin deze uitvinding is verwerkt, ongeacht de opdruk. Pas na een aantal jaren wordt de kubus een succes. Er komen allerlei varianten in de markt zoals de Sudoku kubus en de Kama Sutra kubus. Rubik wil dit aanhaken aanpakken, maar wat te doen want het octrooi is al verlopen? Om die reden start hij een procedure op basis van het auteursrecht. Maar kan dit wel, die kubus is toch technisch bepaald?

De rechtbank vindt dat de daaivlakken inderdaad technisch bepaald zijn. Daarnaast is een kubus zonder kleur zo basaal dat daar geen auteursrecht op rust. De keuze om gebruik te maken van vlakken met contrasterende kleuren en een zwart randje om de vlakjes is wel auteursrechtelijk beschermd. Kubussen met contrasterende kleurvlakken zijn daarom wel een inbreuk (ook al zijn die soms net iets anders als de Rubik kubus). Die moeten vernietigd worden. De Kamasutra kubus en de Sudoko kubus hebben een totaal andere opdruk, waardoor de totaalindruk afwijkt. Die worden daarom niet verboden.

auteursrecht

De laatste artikelen
Hema boete van 4,5 miljoen
Meeliften op WK voetbal - aanhakende reclame en ambush marketing
Kleurmerk Red Bull nietig
Goedkoper merkbescherming in IndonesiŽ via route Internationale merkregistratie
Grumpy Cat wint rechtszaak
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser Renť Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus