Merkennieuws

Ex-uitgever verliest rechten op dirkjan.nl

Mark Retera (winnaar van de Stripschapprijs in 2004) maakt sinds 1989 de briljante strip Dirkjan. Het karakter Dirkjan is in 2013 geregistreerd als merk in de Benelux. De domeinnaam DIRKJAN.NL is in 1999 geregistreerd en in 2011 in het beheer gekomen van verweerder. In de periode 2004 – 2009 heeft verweerder de strip uitgegeven. Als de samenwerking stopt, weigert hij echter de domeinnaam over te dragen. De domeinnaam verwijst door naar de website van verweerder, waar niet alleen Dirkjan strips worden verkocht, maar ook stripboeken van andere auteurs. » domeinnamen

Lancering new gTlds: het internet wordt nooit meer hetzelfde

Welke domeinnaam moet je als bedrijf registreren? Alleen de .NL of ook de .BIZ, .ORG, .COM etc.? Vanaf dit jaar komen er een kleine 600 nieuwe topleveldomeinnamen bij. Denk aan .CAR, .FASHION, . FINANCE, . SHOP, . RETAIL etc. Het is ondoenlijk om alle domeinnaam te registreren. Waar moet je als bedrijf rekening mee houden en hoe gaat het internet veranderen door de lancering komende drie jaar van al die nieuwe extensies. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » domeinnamen

Talensshop.nl. Domeinnamen en de strijd om de koper op het internet

E-commerce is van levensbelang. Niet alleen voor fabrikanten maar ook voor distributeurs en retailers. Webshops genereren vaak een substantieel deel van de omzet. Een goede domeinnaam is belangrijk. Als de consument op zoek is naar een bepaald merkproduct, dan heeft een domeinnaam waarin het merk staat vaak een hogere positie bij Google. Om die reden registreren distributeurs of retailers vaak een domeinnaam, bestaande uit het merk in combinatie met woorden als shop,  winkel of online. Mag je in de domeinnaam verwijzen naar de merken van producten die je verkoopt in je winkel? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » domeinnamen

UDRP uitspraak GOOLFY.NL –WIPO Arbiter gaat mee in betoog van Abcor en wijst eis tot overdracht domeinnaam af.

Bij domeinnaam conflicten zijn er altijd twee procedures mogelijk. Een zaak aanspannen bij de rechtbank of een simpele snelle procedure bij het WIPO, een zgn. UDRP procedure. Een UDRP procedure is juist bedacht om snel een besluit te nemen over simpele inbreuken. Echter soms is een procedure hier niet geschikt voor, zeker als die eigenlijk te complex is (denk aan onderliggende overeenkomsten, onduidelijkheid over registraties, Paulineuze handelingen). In deze zaak komen we op voor gedaagde. Alhoewel de eiser vrijwel altijd wint, gaat de Arbiter dit keer mee met het betoog van Abcor voor onze cliënt en wordt de eis afgewezen. » domeinnamen

De new gTld’s – Trademark Clearinghouse

Nog steeds is er bijzonder veel onduidelijk over de procedure en wanneer de eerste fase van de Trademark Clearinghouse van start gaat. Maar omdat we inmiddels achterlopen op het schema, is de verwachting dat er een dezer dagen knopen worden doorgehakt. Wel wordt duidelijk dat het preventief blokkeren van merken het bedrijfsleven ontzettend veel geld gaat kosten. » domeinnamen
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?