Een goede naam krijgen en behouden – de Ontmoeting

Is iedere bedrijfsnaam uniek? Nee, een check online (via Google) en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn. Echter in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men (onterecht) dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er nog wel bij, zeker als ik hiervoor een totaal ander logo gebruik. Echter zo werkt het juridisch gezien (vaak) niet. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten.

In 2001 opent tapasrestaurant “de Ontmoeting” in Nijmegen haar deuren. Om de goodwill te beschermen, laat het bedrijf (in 2012) haar logo registreren in de Benelux voor horecadiensten. Als in 2014 een duurzaam horecaconcept van start gaat in Zutphen onder de naam ‘de Ontmoeting Zutphen’, wordt daartegen bezwaar gemaakt. Omdat partijen er onderling niet uitkomen, komt de zaak bij de rechter.

Het bedrijf uit Zutphen stelt dat er veel bedrijven actief zijn onder de naam de Ontmoeting. Dat klopt. Een check in het register van de KVK levert iets meer dan 800 hits op. Bij Google komen er diverse horecabedrijven naar boven met deze naam, dus uniek is de naam niet. Het merk is daarom volgens verweerder niet onderscheidend. Tevens wordt er een totaal ander logo gebruikt en is het bedrijf in een totaal andere plaats gevestigd (50 km verderop). Dat is voldoende om verwarring te voorkomen. De rechter het daar niet mee eens.

Het gaat hier om de vraag of de nieuwe handelsnaam inbreuk maakt op het oudere merk. Dat is hier het geval omdat er een overeenstemmende naam wordt gebruikt voor soortgelijke diensten. Hierdoor kan de consument in verwarring komen. Die kan denken dat de restaurants aan elkaar verbonden zijn (nieuwe vestiging in een andere stad).

Het feit dat er een ander logo wordt gebruikt, mag niet baten. Bij een merkinbreuk kijkt de rechter niet alleen naar het visuele stuk (hoe zien de logo’s eruit) maar ook naar het auditieve deel (hoe worden de bedrijfsnamen uitgesproken) en of de merken mogelijk begripsmatig hetzelfde zijn. Omdat het woord ‘de Ontmoeting’ het dominante deel is in beide logo’s, is de naam overeenstemmend. Daarnaast worden er dezelfde diensten aangeboden (beide horeca) . Het feit dat het bedrijf in Zutphen 50 km verderop zit mag ook niet baten. Beide bedrijven maken reclame op internet en richten zich daarbij tot hetzelfde publiek. Gevolg: het bedrijf in Zutphen krijgt een verbod op het gebruik van de naam en moet als verliezer de proceskosten van de eiser betalen (een ruime 6.500 euro).

Voor nieuwe bedrijven een wijze les. Check niet alleen bij de KvK en online of een naam al wordt gebruikt, maar check ook of de naam mogelijk al als merk is vastgelegd. Daarnaast, laat als bedrijf de handelsnaam en het logo tijdig als merk vastleggen. Dit geeft een bredere en betere bescherming bij een mogelijk conflict.

handelsnamen



De laatste artikelen
Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket
Model op niet zichtbare onderdelen - Samsung cartridges
Monopoly – Drinkopoly- afbreuk reputatie bekend merk
Briljante actie Ikea - Ikea tas op de catwalk?
Verbod op SPA SECRETS van Kruidvat
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus