Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK

In de mode zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten bekijken kleding in de rekken en herkennen aan het logo in de nek de fabrikant. Hoe belangrijk is dat logo bij de vraag of een merk overeenstemmend is (of wordt er toch vooral gekeken naar de woorden)?

Als FAKE DUCK voor het logo merkbescherming aanvraagt voor kleding en tassen, maakt Save The Duck hiertegen bezwaar op basis van haar logo (geregistreerd voor identieke producten). Fake Duck verliest in eerste instantie, maar laat het daar niet bij zitten. Uiteindelijk komt de zaak bij het Europese Hof (Gerecht).

Dat kijkt eerst of de merken wel overeenstemmend zijn. Beide merken bestaan uit een zwarte silhouet van een eend en het woord DUCK. De merken zijn visueel en begripsmatig overeenstemmend. Auditief is die overeenstemming groter, omdat FAKE en SAVE dezelfde klank hebben. De gemiddelde consument weet het verschil tussen FAKE en SAVE. Maar is dit voldoende?

Nee. SAVE THE DUCK is een bekend merk in Italië. Door het intense gebruik heeft het een hoog onderscheidend vermogen. De producten zijn identiek. Gevolg: er is kans op verwarring. Het merk FAKE DUCK wordt geweigerd, ondanks de verschillende woorden en de verschillende betekenis van deze woorden. (Bron beeld: Abcor)

merken



De laatste artikelen
CrossFit vs CrossBox
Facebook: wereldwijd verwijderen beledigende boodschappen
Goedkoper design bescherming in Mexico
Fundr beperkte claim handelsnaamrecht
BMW stopt DMW Riksja
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus