Wijziging Europese merken - de nieuwe Europese merkenrichtlijn

Het Europese Parlement heeft de nieuwe Europese merkenrichtlijn goedgekeurd, zodat die op 23 maart van kracht wordt. Er komt een aantal belangrijke veranderingen. De registratietaksen worden dan per klasse betaald. Hierdoor kan de aanvraag goedkoper uitvallen. Dit geldt ook voor vernieuwingen van Europese merken!

Daarnaast wordt het gebruik van algemene termen aangepakt. Vanaf heden moet duidelijk en nauwkeurig worden aangegeven waarvoor een merk wordt aangevraagd. Dit geldt ook voor al geregistreerde merken. In het verleden kon een Europees merk aangevraagd worden voor de hoofdstukomschrijving. Hiermee kreeg een bedrijf bescherming voor alle producten die hieronder vielen. Bedrijven krijgen zes maanden de tijd om dit aan te passen. Als dit niet gedaan wordt, kan het gevolg hiervan zijn dat het geregistreerde merk niet meer rechtsgeldig gebruikt wordt en doorgehaald kan worden.
Tevens vervalt de eis van grafische weergave. Hierdoor kunnen in principe ook niet-grafische tekens, zoals filmpjes, halogrammen, geurmerken, geluidsmerken (zoals de schreeuw van de leeuw van MGM) en tastmerken als merk worden aangevraagd. Binnen drie jaar moet de nieuwe richtlijn ook in de Benelux geïmplementeerd zijn. Voor meer informatie: vraag onze speciale nieuwsbrief aan over de gevolgen van de nieuwe richtlijn.

merken



De laatste artikelen
Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket
Model op niet zichtbare onderdelen - Samsung cartridges
Monopoly – Drinkopoly- afbreuk reputatie bekend merk
Briljante actie Ikea - Ikea tas op de catwalk?
Verbod op SPA SECRETS van Kruidvat
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus