MINDFUCK - merk in strijd met openbare orde en goede zeden?

Niet ieder merk wordt zomaar geaccepteerd door de autoriteiten. Een bekende weigeringsgrond is, dat een merk onderscheidend vermogen moet hebben. Maar daarnaast zijn er nog andere criteria, zoals dat het merk niet in strijd mag zijn met de openbare orde en goede zeden. In de Benelux worden vrijwel nooit merken op die grond geweigerd, echter internationaal is dit erg cultureel bepaald.

Zo is recent het merk MINDFUCK geweigerd in Zwitserland voor kleding en (mentale) training (terwijl het merk wel geaccepteerd is in de omringende landen Duitsland, Oostenrijk en Liechtenstein). FUCK verwijst naar seks, ook in de combinatie met het woord MIND. Om die reden is dit merk in strijd met de openbare orde. De uitspraak staat niet op zichzelf. Eerder werden de merken FUCKING FREEZING (Europese autoriteiten) en READY TO F**K (Duitse autoriteiten ) geweigerd voor kleding.

merkregistratie



De laatste artikelen
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
Ikea lamp niet ontleend aan proplamp - slaafse nabootsing en kennis hebben van eerder ontwerp
Steeds meer hashtag merken - ongebruikelijke merkregistraties
Mirjam de Werd en Frank Schouten nieuw bij Abcor
Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus