Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux

Afgelopen week heeft het Benelux merkenbureau aangekondigd dat per 1 januari 2019 het huidige systeem van overheidstaksen bij merkregistratie op de schop gaat. Tot 31 december kunnen bedrijven nog gebruik maken van het oude systeem. Dit houdt in, dat met een aanvraag bescherming kan worden geclaimd in drie klassen voor de prijs van één. Omdat de overheidstaksen tot 3 klassen gelijk zijn, geldt dit ook voor de vernieuwingen. Echter per 1 januari is dit verleden tijd. Vanaf dat moment wordt er afgerekend per klasse. Het gevolg hiervan zijn hogere kosten voor het bedrijfsleven. Daarom vernieuw nog dit jaar alle lopende registraties die tot 30 juni vernieuwd moeten worden en vraag nieuwe merken aan voor 31 december.

Veel bedrijven denken dat zij de rechten op hun merken goed geregeld hebben. Echter onderzoek van de KvK en de Benelux merkautoriteiten laat zien dat ruim 90 % dit niet goed heeft gedaan. Veel bedrijven denken met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of de registratie van een domeinnaam ook de merkrechten veilig gesteld te hebben. Echter dit is een compleet foute aanname. Merkrechten krijg je niet door gebruik, maar door deze tijdig aan te vragen bij de nationale autoriteiten. Indien de aanvraag geaccepteerd wordt en de taksen betaald zijn, is het merk geldig voor een periode van 10 jaar. Echter die merkbescherming is niet onbeperkt, die gaat per klasse waarvoor bescherming is geclaimd (eigenlijk zijn alle producten en diensten die je maar kunt bedenken onderverdeeld in 45 verschillende klassen).

In de Benelux hebben de merkautoriteiten altijd een taksen systeem gehanteerd uitgaande van een minimale prijs, ongeacht of je een merkenclaim doet voor 1 klasse of 3. Dat is een groot voordeel voor bedrijven. De merkenclaim is vaak niet alleen beperkt tot de huidige producten maar omvat vaak ook productextensies die binnen 3 jaar worden gelanceerd. Hierdoor is vrijwel altijd voor het minimale bedrag een merk te claimen (als je meer wenst, kan dit wel als je een toeslag betaalt per klasse). Het systeem van 3 voor de prijs van 1 is door de merkautoriteiten ook altijd gehanteerd voor het vernieuwen van een merkenclaim (per 10 jaar).

Per 1 januari komt aan dit systeem een einde. De overheid zal nu per klasse een taks gaan vragen. Doel hiervan is om minder veel merkenclaims te krijgen in het register. Een positief voordeel voor de autoriteiten, er worden meer taksen geïnd.

Voor bedrijven die hun handelsnaam of bepaalde merken voor producten nog niet hebben geclaimd een extra reden om dit omgaand te doen. Voorkom onnodige kostenverhoging, want als de aanvraag wordt ingediend voor 31 december, dan kunnen bedrijven hierbij gewoon gebruik maken van het oude systeem. Onze merkenadviseurs schrijven graag een op maat gemaakt advies hiervoor.

Ook voor wat betreft vernieuwingen heeft dit nieuwe systeem gevolgen (vaak wordt de vernieuwing gewoon duurder). Als na 10 jaar een product nog volop in de markt is, laat dan de bestaande registratie vernieuwen. Dit kan al 6 maanden voordat de vernieuwingstermijn ingaat. Als de vernieuwingsopdracht voor 31 december wordt ingediend, worden daarbij de oude fees doorbelast, ondanks dat de vernieuwingstermijn gewoon blijft staan. Voorbeeld, een merk moet uiterlijk vernieuwd worden op 30 maart 2019. Dien het vernieuwingsverzoek voor 31 december in en betaal de oude fees. De vernieuwing is dan geldig tot 30 maart 2029.

Tip voor bedrijven, check nu de huidige merkenportefeuille, welke merken moeten er in de Benelux vernieuwd worden tot 30 juni 2019 en waar zitten nog lacunes- welke merken zijn nog niet geclaimd. Neem daarna contact op met onze adviseurs en laat uitrekenen hoeveel u hiermee kunt besparen door tijdig de merken in te dienen of ze aan te vragen.

merkregistratie



De laatste artikelen
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
Einde Crocs modelbescherming
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus