Goedkoper design bescherming in Mexico

Veel bedrijven gebruiken het verdrag van Madrid om voor hun merken goedkoop internationaal bescherming te claimen. Er is echter ook een vergelijkbaar verdrag om het design van producten te claimen. Bescherming van een model kan alleen als dit nieuw is. Om die reden heeft stapsgewijze bescherming geen zin.

Als de vormgeving van een product internationaal in meerdere landen beschermd moet worden, dan kan dit via een Internationale Design registratie. Al 74 landen zijn lid van dit verdrag (ook de Europese Unie) en sinds kort is Mexico ook toegetreden. Vooral gezien de goedkopere kosten kiezen steeds meer bedrijven voor deze route.

modellenrecht



De laatste artikelen
Klinsmann–Panini: 2-1
Het belang van erkenning
Abcor nieuwkomer in de WTR1000
Afwasborstels met vrouwelijke vormen
Influencers social media en bekend merk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?