Actie tegen boefjes - fraudehelpdesk.nl

Iedereen kent ze, de beroemde spookfacturen. Helaas komen ze ook in ons vakgebied nog veel voor. Facturen aan merkhouders zodra er een aanvraag is gedaan of als een merk vernieuwd moet worden. Voor een flink bedrag wordt het merk dan opgenomen in een waardeloze database (of onzinnig gidsje) in bijvoorbeeld Kroatië. In de brieven zijn de officiële registratiegegevens opgenomen (naam houder, depotnummers en logo’s) om de kans dat een bedrijf erin trapt te vergroten.

Om iedereen nog meer op het verkeerde been te zetten, zien de aanbiedingen eruit als een factuur van de merkautoriteiten met stempels en logo’s en namen zoals ‘European Patent and Trademark Register’ of ‘Centraal Register voor Merken en Octrooien’. In navolging van België komt er in Nederland een vergelijkbare procedure die deze vorm van ‘valse’ acquisitie strafbaar stelt. De initiatiefwet hiervoor is afgelopen maand unaniem door de Eerste kamer aangenomen. Tot die tijd is ons advies: betaal nooit en reageer nooit op dit soort brieven en e-mails. De tarieven die deze ‘boefjes’ vragen, zijn vaak een veelvoud van de normale kosten en het geld is (helaas) niet terug te claimen. Wel is het verstandig deze malafide praktijken te melden bij de overheid, zodat het probleem ook daar duidelijk wordt. Stuur hiervoor een e-mail naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl.

overige-algemeen



De laatste artikelen
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
MINDFUCK - merk in strijd met openbare orde en goede zeden?
Ikea lamp niet ontleend aan proplamp - slaafse nabootsing en kennis hebben van eerder ontwerp
Steeds meer hashtag merken - ongebruikelijke merkregistraties
Mirjam de Werd en Frank Schouten nieuw bij Abcor
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus