Merkennieuws

Abcor wederom in de WTR1000

Ieder jaar verschijnen ze weer, de vele rankings van merkenbureaus. Door de vele rankings is vaak door de bomen het bos niet meer te zien. Toch zijn er een paar heel belangrijke rankings voor ons kantoor, namelijk die rankings die gebaseerd zijn op beoordelingen van onze eigen klanten en collega’s wereldwijd. » overige-algemeen

Misleidende en spookfacturen

Het blijft een onuitroeibaar kwaad, misleidende facturen en spookfacturen. Als er een merk wordt aangevraagd, ontvangt de merkhouder vaak sneller een brief of factuur van een malafide bedrijf dan van de overheid. Door het gebruik van sterk overeenstemmende logo’s kan men denken te maken te hebben met de officiële autoriteiten. Gevolg: er worden soms bedragen van ca € 2.300,- betaald voor een publicatie op een totaal nietszeggende eigen website. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de facturen van het EUOIP (dus niet te verwarren met het EUIPO). » overige-algemeen

Buro Blanchard gaat samenwerken met merkenbureau Abcor

Om de beschikbaarheid voor en ondersteuning van zijn klanten nu en in de toekomst te borgen, heeft Buro Blanchard besloten de samenwerking met merkenbureau Abcor te formaliseren. » overige-algemeen

Intellectueel Eigendomsrecht begrepen

Dit voorjaar is Intellectueel Eigendomsrecht begrepen verschenen, waar wij als co-auteur aan hebben meegewerkt. Het boek is vooral bedoeld voor hbo-studenten, maar ook geschikt voor andere studenten en bedrijfsjuristen. In vier hoofdstukken wordt uitgelegd hoe de IE-rechten handelsnamen, merken, modellen en auteursrecht ontstaan, in stand blijven (of teniet worden gedaan) en worden gehandhaafd. Het afsluitende hoofdstuk gaat over de slaafse nabootsing. » overige-algemeen

Abcor wederom in de WTR1000

Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk voor ons als kantoor, zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door onze klanten. De meest toonaangevende ranking hierbij is de WTR1000. De WTR1000 (World Trademark Review 2022) geeft per land de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van het merkenrecht. Ook dit jaar wordt Abcor weer aanbevolen in deze lijst in de Benelux. » overige-algemeen
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?