Dit voorjaar is Intellectueel Eigendomsrecht begrepen verschenen, waar wij als co-auteur aan hebben meegewerkt. Het boek is vooral bedoeld voor hbo-studenten, maar ook geschikt voor andere studenten en bedrijfsjuristen. In vier hoofdstukken wordt uitgelegd hoe de IE-rechten handelsnamen, merken, modellen en auteursrecht ontstaan, in stand blijven (of teniet worden gedaan) en worden gehandhaafd. Het afsluitende hoofdstuk gaat over de slaafse nabootsing. »overige-algemeen
Ieder jaar zijn er weer vele rankings van merkenbureaus. Belangrijk voor ons als kantoor, zeker als het gaat om een onafhankelijke beoordeling door onze klanten. De meest toonaangevende ranking hierbij is de WTR1000. De WTR1000 (World Trademark Review 2022) geeft per land de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van het merkenrecht. Ook dit jaar wordt Abcor weer aanbevolen in deze lijst in de Benelux. »overige-algemeen
Zoeloe van der Linden (boven) en Louis Keijzer (onder) zijn het team bij Abcor komen versterken. Na haar rechtenstudie heeft Zoeloe eerst zes jaar gewerkt voor Novagraaf. Binnen Abcor zal Zoeloe zich als Europees Merkengemachtigde en BMM Erkend Merkengemachtigde richten op het groot-MKB en de Internationale klanten. Louis is na zijn rechtenstudie (afgerond met een onderzoek naar de beschermbaarheid van grafische gebruiksinterfaces) van start gegaan als paralegal bij Abcor. »overige-algemeen
Bedrijven met een Benelux merkregistratie of een Uniemerk registratie zijn de afgelopen maanden massaal benaderd door Levin Nyman & Partners. Het Finse bedrijf biedt aan om de vernieuwing van de Uniemerken voor veel geld te regelen. Na eerst de houders van Uniemerken te spammen, zijn nu de houders van Benelux merken aan de beurt. Ook onze klanten zijn inmiddels al benaderd door het bedrijf, ze beginnen namelijk a 2 jaar voor de vernieuwingsdatum de eerste brieven te versturen. »overige-algemeen
Samenvattend wil ik jullie meegeven dat door de toenemende aandacht voor IP rechten, het inmiddels in het bedrijfsleven wel duidelijk is dat IP bescherming een essentiële factor is voor het aanjagen en stimuleren van innovatie binnen bedrijven en voor het voortbestaan van bedrijven.Echter, niet altijd is even duidelijk dat het hier wel om een heel specialistisch vak gaat. Er moet daarom erkenning/ bewustwording komen dat de mensen die hierin werken specialisten zijn. Daarnaast moeten wij ons zelf realiseren dat personeel alleen tot volle bloei kan komen als zij 100% zichzelf kan en mag zijn.Juist richting het MKB ligt er een mooie kans om de BMM goed op de kaart te zetten. Daar moet men zich gaan realiseren dat een BMM lid staat voor kwaliteit, dat het BMM lidmaatschap een waarborg is om het kaf van het koren te kunnen scheiden.Weet dat ik aan dat proces de komende twee jaar graag sturing wil geven in mijn rol als voorzitter.Ik wens ik iedereen een bijzondere fijne dag toe en kijk uit naar de toekomst. (Acceptatiespeech BMM voorzitterschap uitgesproken d.d. 25 maart 2021.) »overige-algemeen
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. Star Quality by 5 is ons merk voor onze 5 sterren kwaliteit, dit merk en onze kwaliteit is hetgeen wat ons van de rest onderscheid."
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"De samenwerking met ABCOR ervaren wij als zeer prettig in omgang. Eerlijk advies, denken mee en houden je scherp om je merk te beschermen. Indien nodig kritisch, realistisch maar altijd zoekend naar een oplossing. Wij hopen nog jaren samen te mogen w"
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy is een samenwerkingspartner van ABCOR. Zij helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. KETENsamenwerking is de enige route: zij "
Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel.
Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is.
Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument).
Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?