Sinds 1913 gebruikt Prada een omgekeerde triangel als merkteken. De triangel met de naam PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. In de modesector wordt (volgens Prada) steeds vaker gebruik gemaakt van patronen als herkenningsteken. Om die reden vraagt Prada in 2022 bescherming aan van een zwart-wit herhalend patroon van de triangel voor tassen, kleding, textiel, sjaals en flesjes. »merkregistratie
In 2007 start Red Bull een procedure tegen de lancering van The Bulldog energydrinks. Reden: het merk The Bulldog is overeenstemmend met Red Bull door het element BULL. In 2010 volgt het Hof deze redenatie. The Bulldog legt zich daar niet bij neer, gaat naar de Hoge Raad en uiteindelijk het Europese Hof. The Bulldog stelt een geldige reden te hebben voor dit merkgebruik. Energydrinks zijn een logische uitbreiding van wat er te koop is in een coffeeshop en het merk wordt al jarenlang te goeder trouw hiervoor gebruikt. Uiteindelijk krijgt The Bulldog gelijk. Kan het bedrijf nu ook de schade claimen? »merken
De autoriteiten mogen een merk weigeren als dit in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Opvallend is, dat het Europese merkenbureau vaak een strengere toets hanteert. Als de Franse merkregistratie voor de verpakking van PARFUMS ESCOBAR internationaal wordt uitgebreid, stuit dit in de Europese Unie op problemen. Reden: het merk verwijst naar de zeer wrede en machtige Colombiaanse drugshandelaar Pablo Escobar. »merkregistratie
De start van een nieuw jaar, is vaak ook de start van nieuwe rankings van merkenbureaus wereldwijd. Een paar van deze rankings zijn voor ons wel belangrijk omdat die gedaan worden door objectieve kantoren en de ranking niet te koop is. »overige-algemeen
Jan Smit heeft in 2015 een foto van zijn gezicht als Europees merk ingediend. Het merk is aangevraagd voor optredens, audiovisuele dragers, maar vooral voor merchandise artikelen zoals kleding en dekbedden. Een handige manier om op een makkelijke wijze niet geautoriseerde verkoop aan te pakken/ te laten verwijderen. Maar wat doet het EUIPO na ruim 8 jaar? »merkregistratie
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. "
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"Pakkende vormgeving die aansluit op de merkidentiteit. Doelgerichte wervingscampagnes. Websites en online vindbaarheid."
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. "
Action Discounter
"Action is Europa’s snelst groeiende non-food discounter. We zijn er trots op goede en verrassende alledaagse producten te bieden voor hele lage prijzen."
"Philips is de fabrikant van een verscheidenheid aan goederen, van consumentenelektronica tot huishoudelijke apparaten en van beveiligingssystemen tot halfgeleiders."
KPN Telecommunicatie
"Als het netwerk van Nederland werken wij met passie aan onze veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten."
Eurol Lubricants Smeermiddelen
"Al sinds 1977 ontwikkelen en produceert Eurol smeermiddelen en technische vloeistoffen."
Beaphar Huisdieren verzorgingsproducten
"Beaphar biedt huisdieren en hun families al in meer dan 86 landen betaalbare, toegankelijke gezondheids-, verzorgings- en voedingsproducten van hoge kwaliteit."
MessageBird Apps en APIs
"Het platform, de applicaties en dze API"
Andre Kuipers SpaceTalk - astronaut
"André Kuipers is behalve astronaut en arts ook ambassadeur van goede doelen."
Ilfari Verlichting
"Al meer dan 20 jaar maakt Ilfari armaturen op maat."
ADO Den Haag Betaald Voetbal
"ADO Den Haag is een financieel stabiele voetbalorganisatie, die structureel in een vol stadion meestrijdt om Europees voetbal."
MOOI MENS Stichting Kledingbank Amsterdam
"Goede doelen organisatie. Het label Mooi Mens valt onder de Hebben & Houwen, Stichting Kledingbank Amsterdam."
River2Sea Hengelsport artikelen
"River2Sea heeft zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kunstaas."
Tehava Fietsen
"Tehava is een internationale distributeur en importeur van fietsen, onderdelen en accessoires uit het midden en het hoge sportieve segment."
Dechra Pharmaceuticals Diergeneesmiddelen
"Dechra is een wereldwijde specialist in diergeneesmiddelen en aanverwante producten. Onze expertise ligt in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige producten exclusief voor dierenartsen wereldwijd."
"De missie van Rainforest Alliance is een duurzamere wereld creëren door sociale en marktkrachten te gebruiken om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen te verbeteren. "
Scotch Whisky Investments Beleggingsmaatschappij
"Een internationaal handelshuis actief op het gebied van whisky als beleggingsproduct. Het bedrijf helpt investeerders stabiliteit in hun beleggingsportfolio aan te brengen."
Dancohr Corporation Cosmetica
"Dancohr Corporation is een toonaangevende fabrikant en leverancier van huidverzorgings-, pedicure- en cosmeticaproducten van hoge kwaliteit, afgestemd op de behoeften van professionele pedicures, podologen, schoonheidsspecialisten en visagisten. "
Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel.
Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is.
Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument).
Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?