Dentsu campagne Web Private Watch- plagiaat of teveel geīnspireerd?

In Nederland zijn de ADCN lampen en de Cannes Lions belangrijk als graadmeter voor de creativiteit van een reclamebureau. Echter, vaak blijkt er een opvallende gelijkenis te zijn tussen het winnende werk en eerdere campagnes (zie o.a. Joe la Pompe/Adformatie). Dit probleem beperkt zich niet tot Nederland. Zo lag begin dit jaar de Maleisische tak van Dentsu hevig onder vuur toen bleek dat meerdere award winnende campagnes toch wel erg veel overeenkomsten vertoonden met het werk van anderen

Zo leek de campagne voor het Indonesische WWF (die 26 bronzen en 3 zilveren awards won) verdacht veel op het werk van de 21-jarige design student Tom Anders Watkins (gepubliceerd april 2014). Daarnaast deed de advertentie voor Web Private Watch bijzonder veel denken aan The Architect van de Zweedse fotograaf Erik Johansson. Het idee van een inside-out house is hetzelfde, de man draagt alleen nu damesondergoed om te wijzen op de gevaren van online gebruik/dat niets privé blijft. Dit bleef allemaal niet zonder gevolg. De 4As (het Maleise zusje van de ADCN) heeft beide werken inmiddels gediskwalificeerd wegens plagiaat. Een gevoelige deuk in het creatieve imago van het wereldwijde Dentsu.Bron: Joe la Pompe/Adformatie

reclamerecht



De laatste artikelen
Radio 538- suggestieve reclame in strijd met de goede smaak en het fatsoen (art. 2 NRC)
Redelijk belang gewone mensen - Volkskrant foto - portretrecht
Queengarden inbreuk op Honda-model
Belang registratie logo’s - Diesel logo
De voor- en nadelen van beschrijvende handelsnamen en merken, webcamsex.nl
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus