HASHTAGS, TWITTER en Tweet advertenties – de nieuwste vormen van merkinbreuk?

Het merkenrecht verplaatst zich langzaam maar zeker steeds meer richting het Internet. Google speelt hier handig op in door bedrijven te suggereren dat zij best wel het merk van de concurrent als Adword kunnen kopen om de eigen site te promoten. Gelukkig begint de rechtspraak hier meer duidelijkheid in te geven. Nu is er echter een nieuwe loot, het gebruik van hashtags/hekjes bij Twitter en het kopen van deze met hashtags gemarkeerde woorden door bedrijven.

De eerste juridische uitspraken over de toelaatbaarheid van merken als Google Adword zijn een feit. Gebruik van het merk van de concurrent als Adword om je eigen producten te promoten mag (vaak niet). Dat oordeelde niet alleen de Nederlandse rechter maar tevens ook de Deense. Wachten is nu op de rest van Europa hoe zij de eerdere uitspraak van het Europese Hof interpreteren. Terwijl het rechtmatig gebruik van Adwords zich via gerechtelijke uitspraken moet uitkristalliseren, dient er zich nu een nieuw fenomeen aan, het “misbruik” van hashtags bij Twitter.

Onze “hekje” ( het symbool #, Engels “hashtag”) wordt gebruikt om woorden in Tweets te markeren. Het is eigenlijk door Twitter bedacht om berichten beter te kunnen rangschikken. Echter dat gebruik is nu verder gegaan. Door voor een belangrijk woord in een tweet een “hekje” te zetten, wordt je bericht direct gerangschikt bij andere tweets met hetzelfde onderwerp. Tegelijkertijd neemt het zoeken binnen social media een grote sprong, dus als er gezocht wordt op een woord kan het gebruik van een Hashtag heel handig zijn om je tweet beter onder de aandacht te krijgen. Tot zover niets fouts onder de zon.

Het was even wachten, maar nu wordt er dan ook op een totaal andere manier “misbruik” gemaakt van deze nieuwe tool. Niet langer verschijnen er nog uitsluitend relevante tweets te vinden, nee steeds vaker verschijnen er irrelevante tweets omdat bedrijven voor extra kosten een dominante tweeter vermelding willen hebben. Zo heeft HP de APPLE  hashtag “gekocht”. Als je dus als gebruiker iets wilt zoeken over Apple en zoekt op #APPLE dan verschijnt nu niet Apple als eerste maar de tweet van HP. HP heeft betaald om haar tweets te laten verschijnen zodra gebruikers zoeken op #apple, #mac en #macbook.  Net zoals bij Google zullen we wel eerst weer naar het Hof moeten voordat we meer duidelijkheid krijgen over de toelaatbaarheid van het kopen van merken van derden om je eigen tweets te promoten. Tot die tijd, wees gewaarschuwd, dat je ook bij social media ongewenste info kunt krijgen als de adverteerder maar genoegd betaald.

social-media



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?