Mascha Feoktistova is een bekende vlogger (haar Beautygloss heeft ruim 500.00 volgers). Op YouTube plaatst ze een videoverslag over haar Botox behandeling. Eerst zegt Mascha dat ze die haarzelf cadeau wilt doen, maar op het eind zegt ze: “Ik zei Jani [de arts] van alle mensen, als ik het zou doen dan zou ik het bij jou doen, hij is gewoon best-of-the-best, docters.inc is heel professioneel… ik heb het uiteindelijk van hem cadeau gekregen, super lief, maar was niet verder afgesproken.” De film is uitsluitend op YouTube te zien en onder de video staat een tekst dat Mascha de behandeling uiteindelijk cadeau heeft gekregen. Er volgt een klacht.
De uiting zou in strijd zijn met de Reclamecode Social Media (RSM). De RCC oordeelt dat door de uitvoerige manier waarop de behandeling wordt besproken, samen met de opmerking “hij is gewoon best-of-the-best”, dit een aanprijzing is van de behandeling. Omdat een groot publiek die aanprijzing via de vlog kan zien, is dit een reclame-uiting.
Conform artikel 3 van de RSM moet de vlogger uitdrukkelijk vermelden als er een vergoeding in geld of natura is ontvangen van de adverteerder. Dat heeft Mascha gedaan. Zowel in de video als in de tekst onder het filmpje staat uitdrukkelijk dat zij dit gratis heeft ontvangen. De klacht wordt daarom afgewezen. Bron beeld: Youtube- Beautygloss
social-media
De laatste artikelen
Erkenning - waarom nog steeds relevant
Oscar een springlevend merk
Abcor ranking IP STARS
Abcor wederom in de WTR1000
CAT versus FLOWERCAT