Vloggen over gratis Botox behandeling - Reclamecode Social Media

Mascha Feoktistova is een bekende vlogger (haar Beautygloss heeft ruim 500.00 volgers). Op YouTube plaatst ze een videoverslag over haar Botox behandeling. Eerst zegt Mascha dat ze die haarzelf cadeau wilt doen, maar op het eind zegt ze: “Ik zei Jani [de arts] van alle mensen, als ik het zou doen dan zou ik het bij jou doen, hij is gewoon best-of-the-best, docters.inc is heel professioneel… ik heb het uiteindelijk van hem cadeau gekregen, super lief, maar was niet verder afgesproken.” De film is uitsluitend op YouTube te zien en onder de video staat een tekst dat Mascha de behandeling uiteindelijk cadeau heeft gekregen. Er volgt een klacht.

De uiting zou in strijd zijn met de Reclamecode Social Media (RSM). De RCC oordeelt dat door de uitvoerige manier waarop de behandeling wordt besproken, samen met de opmerking “hij is gewoon best-of-the-best”, dit een aanprijzing is van de behandeling. Omdat een groot publiek die aanprijzing via de vlog kan zien, is dit een reclame-uiting.
Conform artikel 3 van de RSM moet de vlogger uitdrukkelijk vermelden als er een vergoeding in geld of natura is ontvangen van de adverteerder. Dat heeft Mascha gedaan. Zowel in de video als in de tekst onder het filmpje staat uitdrukkelijk dat zij dit gratis heeft ontvangen. De klacht wordt daarom afgewezen. Bron beeld: Youtube- Beautygloss

social-media

De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
LOCK: Waarom merkregistratie logo?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus