Modelregistratie

Vormgeving en design nemen een steeds belangrijkere positie in tijdens het creatieproces. Duidelijk is dat door de vormgeving het product een eigen plek in kan nemen in de markt (of bij verpakkingen in het schap). Dit speelt natuurlijk niet alleen bij 3-dimensionale objecten zoals een auto, toiletpotten en koffieverpakkingen maar dit geldt ook voor 2-dimensionale designs zoals logo’s, ontwerp stickervellen, behangpapier of schema’s.

Met een modelregistratie is de vormgeving van producten/ verpakkingen etc. te claimen. Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht (dat vanzelf en automatisch ontstaat) voldoende dekking geeft. Bij een conflict zal de wederpartij dit natuurlijk altijd betwisten. Een modelregistratie is daarom een perfect alternatief om bij voorbaar duidelijk te maken waar de rechten liggen. Bij een conflict gaat de rechter dan ook uit van de rechtsgeldigheid daarvan en daarom heeft een modelregistratie ook een grotere preventieve werking (tegen relatief lage kosten).

Niet iedere vormgeving is te claimen. Juridisch is het noodzakelijk, dat de vormgeving nieuw is en een eigen karakter heeft. In veel landen geldt een absolute nieuwheid. Simpel gezegd, het nieuwe product/ de nieuw vormgeving mag nog nergens getoond zijn. Registreer daarom eerst het model voordat daarmee naar buiten wordt getreden. In Europa (en een paar andere landen) bestaat de mogelijkheid om ook na de eerste openbaarmaking nog een model te doen . In de meeste landen moet dan wel binnen één jaar na de eerste publicatie/ openbaarmaking het model geregistreerd worden. De duur van een modelbescherming in de Benelux (en Europa) is 5 jaar en kan vaak verlengd worden tot uiteindelijk 25 jaar. Om te checken of een product wel nieuw is, doen de meeste designers vooraf onderzoek online. Een modelonderzoek geeft aanvullende informatie over vergelijkbare modellen geregistreerd in bepaalde registers.

Het eigen karakter is een ander aspect, en kan het best omschreven worden dat de ontwerper er iets eigens/ creatiefs aan toegevoegd moet hebben. Dor die toevoeging neemt het nieuwe product een eigen plek in tussen alle bestaande producten. Het gaat daarbij dan niet om de functionele aspecten (waarom die vorm zo handig is in verband met het gebruik), maar vooral om de unieke esthetische aspecten die het product een eigen gezicht geven.

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?