Diensten

Merkregistratie

Merkregistratie, informatie over registratie van merken, logo's, slagzinnen, verpakkingen, bijzonder vormen van producten, kleuren, geuren, filmpjes en alle andere herkenningstekens van een bedrijf. »

Merkonderzoek

Merkonderzoek, het belang van onderzoek, check internet, noodzaak onderzoek in registers naar visueel, auditief of begripsmatig overeenstemmende merken en oudere handelsnamen. »

Merkinbreuk, merkkwesties en opposities

Belang van tijdig actie bij merkinbreuk, merkkwesties en opposities. Voorkom omzetverlies en goodwillvernietiging. Laat klanten niet omleiden naar alternatieve producten en voorkom foute associaties in de markt bij de consument. Benelux autoriteiten zijn passief en checken niet zelf het merkenregister om te zien of er mogelijk een ouder merk bestaat, dit is de taak van de merkhouder. »

Modelregistratie

Belang en de voordelen van modelregistratie. Bescherming vormgeving en design, waardecreatie bij productontwikkeling. makkelijker rechten te claimen en te bewijzen, betere positie bij licenties. »

Domeinnamen

Domeinnaam registratie, bewaking, aanvragen nieuwe extensies, beheer domeinnaamportefeuille, strategisch advies wat wel en wat niet registreren en waar tegenop treden. »

Internet online branding social media

Strategie, online branding, hoe om te gaan met domeinnaamkaping, typosquatting, online counterfeit, namaakbestrijding online »

Merkbewaking

Belang van merkbewaking. Tijdig optreden tegen overeenstemmende merken, voeren Benelux en Europese opposities, sommaties, stoppen overeenstemmende merken »

Goodwill bedrijfs/IE-check

Goodwill bescherming, goodwill check, due dilligence, ontstaan van intellectuele eigendomsrechten, licenties, distributieovereenkomsten, merken, modellen, octrooien, designs, reclame, social media accounts »

Auteursrecht en reclamerecht

auteursrecht reclamerecht wat mag wel in de parodie, portretrecht en verzilverbare populariteit, bescherming persoonlijke levenssfeer, privacy »

Octrooien

Octrooien, juridische eisen, technisch karakter, uitvindingen die nieuw en innovatief zijn. Wanneer en waar registreren? Hoe te vernieuwen, instandhoudingstaksen. Schrijven van een goede octrooiaanvraag. »

Detachering - tijdelijke ondersteuning

Detachering - tijdelijke ondersteuning bij zwangerschapsverlof, in het kader van due dilligence, overname en integratie IE-portefeuilles »
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?