eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

H & M biedt in haar collectie vesten en T-shirts aan met onder andere de opdruk RAW BEAT EXPERIENCE. G-Star maakt hiertegen bezwaar op basis van haar diverse woordmerken RAW (zowel geregistreerd als Benelux en als Europees woordmerk). H&M stelt dat RAW beschrijvend is voor kleding. G star overlegt een onderzoek waaruit blijkt dat 30% van de ondervraagden bij het zien van het teken RAW denkt aan G-Star of GapStar. H&M bestrijdt dit onderzoek niet. Rechter komt daarom tot de conclusie dat het publiek in RAW een onderscheidingsteken ziet. H &M stelt dat RAW gebruikt wordt om muziekstijl weer te geven. Ook dit heeft geen effect. Ondanks het decoratieve karakter kan publiek denken dat er een relatie is tussen de versiering (RAW BEAT EXPERIENCE) en het merk van G-Star, merkinbreuk is dus aannemelijk. Eindoordeel merkenrecht: wel inbreuk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?