eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Voor het woordmerk PUKKA wordt een merkregistratie aangevraagd voor tassen in klasse 18. Eiser stelt dat dit inbreuk maakt op haar logo’s. Het oudste merk (het logo hierboven) is in 1996 geregistreerd voor kleding in klasse 25 en is volgens eiser ook altijd gebruikt voor kleding en riemen. Dus inbreuk. De andere partij is het daar niet mee eens. Tassen en kleding zijn natuurlijk wel heel andere producten. De merken zijn niet identiek, dus gezien de verschillende producten zouden die naast elkaar moeten kunnen bestaan. De oppositie wordt toegewezen. Het oudere logo bestaat uit het woordelement PUKAS, een geometrische vorm (ovaal) en een soort ster. De geometrische vormen en de ster hebben geen sterke conceptuele betekenis zodat de consument dit niet snel zal herinneren. Het woordelement PUKAS is het dominante deel in het oudere logo. PUKAS stemt overeen met PUKKA. Waren klasse 18 (reistassen) en kleding zijn soortgelijk want ze zijn gemaakt van dezelfde materialen en de consument gebruikt tassen als accessoires bij de kleding. Veel kledingfabrikanten produceren naast klassieke tassen en handtassen allerlei soorten van reistassen, koffers en accessoires zoals riemen. De producten zijn daarom eveneens soortgelijk. Merkinbreuk dus.
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: GvEA 23 november 2011 - T-483/10 »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?