eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Het Spaanse biermerk VICTORIA maakt bezwaar tegen registratie van het woordmerk LA VICTORIA DE MEXICO voor eveneens bier. Zij beroept zich op het etiket. De Spaanse merkhouder stelt, dat VICTORIA het dominante deel is in dit etiket. Dat stemt overeen met VICTORIA in het andere merk. Waren identiek dus inbreuk. De andere partij is het daar natuurlijk niet mee eens. VICTORIA verwijst gewoon naar VICTORY. Dat is een aanprijzing en niet onderscheidend. LA VICTORIA DE MEXICO heeft daarnaast een hele duidelijke betekenis, het verwijst naar de overwinning op de Spanjaarden, dus dat compenseert ruimschoot mogelijke visuele en auditieve overeenstemming. Gerecht oordeelt dat VICTORIA het dominante deel is. De elementen in het etiket zoals CERVEZA, PILSENER, MALAGA en 1928 zijn van ondergeschikt belang door het formaat en het beschrijvende karakter. Uit visueel en auditief oogpunt zijn de merken overeenstemmend. Begripsmatig is er eveneens overeenstemming voor de mensen die Engels spreken of een van de Romeinse talen zoals Frans, Italiaans, Portugees, Roemeens en Spaans. Die begrijpen dat VICTORIA verwijst naar VICTORY. Maar voor de rest van Europa zou het mogelijk een vrouwennaam kunnen zijn. MEXICO zal door publiek worden gezien als plek van herkomst. Daarom is VICTORIA duidelijk onderscheidende deel.
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: GvEA 31 januari 2012 - T-205/10 »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?