eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Gedaagde registreert haar merk MAGIC-LIGHT voor haarverzorgingsproducten en accessoires in de klassen 3, 8, 10, 21, 22, 26 en 44. Eiser maakt bezwaar tegen deze aanvraag op basis van haar oudere woordmerk MAGIC-LIFE in klasse 3 voor o.a. cosmetica en haarlotions. Wel of geen inbreuk? De eiser krijgt van het OHIM gelijk (in de oppositieprocedure). De merken zijn overeenstemmend en beide voor de identieke haarproducten (klasse 3). Beide beginnen met de prefix MAGIC, waardoor er conceptueel ook een zekere overeenstemming is (er is iets magisch). Eiser gaat hiertegen in beroep omdat beide merken duidelijk een andere betekenis hebben (LIGHT en LIFE) en dit zou de overeenstemming moeten neutraliseren. Het gerecht stelt eerst vast dat de waren identiek zijn (door beide partijen niet bestreden). Het begin van merken krijgt vaak de meeste aandacht. Beide merken hebben de prefix MAGIC en het tweede woord begint in beide gevallen met LI (ook identiek). Het eerste woord heeft in deze merken een groter belang. De woorden LIFE en LIGHT zijn niet de dominante delen. De conceptuele verschillen tussen beide merken zijn te weinig om de overeenkomsten te neutraliseren. Omdat de producten in zelfbedieningswinkels gekocht worden, is de visuele overeenstemming het belangrijkst
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: Gerecht EU, 13 december 20, zaak T-34/10 »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?