eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Gedaagde laat het logo McBaby registreren voor kinderkleding en de verhandeling daarvan (klasse 25, 35 en 39). Om in te spelen op de doelgroep wordt in het logo gebruik gemaakt van een kinderlijke schrijfstijl. McDonalds maakt tegen deze aanvraag bezwaar op basis van haar merkregistraties voor de logo’s McKids, always quality, always fun! en het logo McDonalds (geregistreerd voor identieke producten). Inbreuk? Nadat eerder het OHIM en de Board of Appeal Mc Donalds in het gelijk heeft gesteld is het nu de beurt aan het Gerecht. De producten zijn identiek, dus alles draait om de vraag of de merken wel overeenstemmend zijn. En die beoordeling draait eigenlijk vooral om de overeenstemming tussen de merken Mc Baby en Mc Kids. Het gerecht oordeelt dat er grote verschillen zijn tussen de merken; andere woorden, Mc. Baby is eigenlijk alleen een woordmerk in speciale typografie en Mc Kids staat op een ondergrond met een aardbol en kinderen. Maar bij de beoordeling van de merken, moet je niet op de aparte onderdelen letten maar om de merken in totaliteit. En dan zijn ze wel overeenstemmend. Het deel van ‘always quality, always fun!’ zal door de gemiddelde consument niet opgemerkt worden. Er is dan een auditieve gelijkenis door het gebruik van het element Mc. Het element Mc heeft voor kleding geen speciale betekenis en is wel gebruikelijk als voorvoegsel van een naam. De elementen Kids en Baby verwijzen beide naar kinderen waardoor er een conceptuele overeenstemming is. Maar daarnaast is er nog een visuele overeenkomst, beide merken maken namelijk gebruik van een typografie die refereert aan een kinderlijke schrijfstijl. Zie hier dan ook het belang om een logo met onderscheidende kracht te laten registreren. Gevolg overeenstemmende merken, identieke merken, inbreuk dus.
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: Gerecht EU 5 juli 2012, T-466/09 »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?