eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

Gebruik namen van beroemde mensen als merk door anderen

Wang is een zeer succesvolle modeontwerper uit Amerika. Na zijn eerste catwalk in 2007, ontving hij de ene na de andere prijs: waaronder de Vogue Fashion Fund, de Swarovski Award en de Swiss Textiles Award. In Nederland is hij waarschijnlijk het meest bekend om de najaarscollectie van H&M die in november j.l. werd gelanceerd. December 2011 is de naam ALEXANDER WANG echter geregistreerd door een bedrijf dat niets te maken heeft met de designer. Merkbescherming is aangevraagd voor parfum en cosmetica producten. Het bedrijf heeft ook namen van andere wereldberoemde mode-/schoenenontwerpers geregistreerd zoals Isabel Marant, Pierre Hardy en Guiseppe Zanotti. Wang pikt het niet en spant een procedure aan bij de Europese merkautoriteiten Inbreuk? Wang stelt dat het merk te kwader trouw is geregistreerd. Helaas is er geen exacte definitie over wat nu wel en wat nu niet kwader trouw is. Belangrijk zijn de intenties van de aanvrager. In principe gaan de autoriteiten er vanuit dat de aanvrager altijd te goeder trouw is. Echter die vlieger gaat deze keer niet op. Duidelijk is dat op het moment van de merkaanvraag, Wang volop in het nieuws is. De aanvrager kan geen goede verklaring geven waarom van alle miljoenen namen ter wereld nu precies de naam van deze ontwerper is vastgelegd. Daarnaast kan hij niet aangeven waarom dit - voor aan mode verwante producten (parfum en cosmetica) - is gedaan en waarom ook namen van andere beroemde ontwerpers zijn vastgelegd. Het enige verweer ”puur toeval”, werkt niet. Het merk wordt daarom nietig verklaard. Wel inbreuk
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: Rechtbank: OHIM Cancellation Division 15 oktober 2014, Invalidity uitspraak Nº 000008489C »

eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus