eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Talens is de bekende producent van verf-, teken- en schildersmaterialen. Het bedrijf gebruikt de domeinnaam www.talens.com maar verkoopt niet rechtstreeks aan consumenten. Om misbruik van het merk te kunnen aanpakken en de goodwill te beschermen is het merk TALENS in vele landen (waaronder de Benelux) geregistreerd . Een lijstenmaker uit Veldhoven begint in 2011 een online winkel voor de verkoop van schildersmaterialen van onder andere Talens. Hij registreert diverse domeinnamen zoals talensshop.nl en talensshop.be. Om de website te promoten registreert hij tevens Talensshop als Facebook, Twitter en Youtube account. Op iedere pagina staat een logo met als tekst “de TALENSSHOP voor iedereen!” Na de eerste sommatie van Talens uit 2012, verkoopt de winkel uitsluitend nog Talens verfproducten en positioneert zich als “Onafhankelijke Talens Dealer”. Voor Talens is dit nog steeds een inbreuk op haar rechten en zij eist overdracht van de domeinnamen. Omdat partijen er niet uitkomen, komt de zaak voor bij het Hof in Den Haag. Omdat de verfwinkel zich presenteert onder de naam Talensshop (op de website, in facturen en op social media) is dit handelsnaaminbreuk. Het feit dat er ergens klein vermeld staat dat het bedrijf anders heet, is niet relevant. Gebruik van de domeinnaam TALENSSHOP is ook een merkinbreuk. Het meest dominerende bestanddeel van de naam is TALENS en op de website worden de producten verkocht waarvoor de fabrikant het merk heeft geregistreerd. Bij het relevante (internet) publiek wordt de indruk gewekt, dat er een bijzondere (commerciële) band bestaat tussen de webshophouder en Talens. Door die indruk te wekken, wordt er geprofiteerd van de aantrekkingskracht, de reputatie en de prestige van het merk. Gevolg: merkinbreuk. Dat Talens mogelijk zelf profijt hiervan heeft (er worden namelijk Talens producten verkocht), is niet van belang.
Eindoordeel merkenrecht: Wel inbreuk

Uitspraak: Den Haag 13 augustus 2013, ECLI:NL:GHDHA:2013:2967 »

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?