Domeinnamen

Online aanwezigheid op het internet en via social media is cruciaal voor bedrijven om zichzelf of een nieuw product/ merk te positioneren. Een goede domeinnaam zorgt niet alleen voor een goede vindbaarheid, meer omzet maar draagt tevens bij aan waardecreatie van merken en de gehele IE portefeuille. Vandaar dat het essentieel om niet alleen domeinnamen vast te leggen die identiek zijn aan het merk, maar ook de meest logische variaties hierop.

Naast domeinnaam registratie is het ook van belang om de domeinnamen portefeuille te monitoren. Welke overeenstemmende domeinnamen worden er geregistreerd om stiekem een graantje mee te pikken van de goodwill die is opgebouwd met het merk. Domeinnaambewaking geeft hier snel en makkelijk een overzicht van.

Sinds 2014 worden er wekelijks vele nieuwe extensies gelanceerd. Denk hierbij aan nieuwe geografische extensies zoals .FRL en .AMSTERDAM maar ook aan nieuwe generieke extensies zoals .ONLINE en .SHOP. Registreer daarom niet alleen de relevante .NL en de .COM extensies, maar check ook welke mogelijke andere extensies van belang kunnen zijn.

Omdat domeinnamen een integraal onderdeel zijn van de Intellectuele Eigendomsrechten van een bedrijf, is het raadzaam hier een goed strategisch beleid op te voeren. Wat wordt wel en wat niet geregistreerd, in welke landen, welke generieke extensies, wat wordt er bewaakt en wanneer moet er worden opgetreden tegen online merkinbreuk.


Meer weten over Domeinnamen?
Neem dan contact op met een van de merkjuristen bij Abcor.
Dit kan via het onderstaande contactformulier.

Naam
E-mail
Telefoonnummer
Opmerking
 
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus