Goodwill bedrijfs/IE-check

Intellectuele eigendomsrechten ontstaan op allerlei manieren binnen bedrijven. Dit gebeurt in het kader van naamcreatie (voor bedrijven en merken), product ontwikkeling (merken/modellen), technische uitvindingen (octrooien), vormgeving en design (auteursrechten en modellen) maar ook bij online activiteiten (domeinnamen en social media). Een claim op deze rechten ontstaat vaak alleen nadat voor deze rechten specifiek bescherming is aangevraagd. Omdat productontwikkeling, marketing en de juridische afdeling vaak niet geïntegreerd zijn, bestaat de kans dat bepaalde rechten niet geclaimd zijn.

Daarnaast besluiten bedrijven soms een merk of een product in licentie te geven of te nemen. Maar naast merken worden licenties ook gebruikt voor de exploitatie van andere IE rechten zoals modelrechte en auteursrechten. Met een licentie krijgt een ander bedrijf toestemming een product/ merk / octrooi of andere rechten elders te exploiteren. Licenties zijn in principe vormvrij, maar het is verstandig om de afspraken duidelijk op papier te zetten. Net zoals bij distributieovereenkomsten moet duidelijk zijn wat een ander wel of niet mag doen, onder welke voorwaarden en hoe de samenwerking beëindigd kan worden. Tevens zien we steeds vaker fusies tussen bedrijven (of splitsingen van bedrijven) waarbij vergeten wordt tijdig de IE-rechten over te dragen aan de nieuwe entiteit.

Hierdoor is er vaak niet een goed overzicht van wat er nu precies wel of beschermd is en hoe dit gedaan is. In het kader van mogelijke conflicten en omdat intellectuele eigendomsrechten een belangrijk deel van de Goodwill vormen, is het verstandig hier inzicht in te krijgen. Welke rechten zijn er wel en niet geregistreerd en op welke manier kan voorkomen worden dat niet tijdig bescherming geclaimd wordt.
De Abcor Goodwill-check maakt inzichtelijk welke rechten er wel en niet zijn vastgelegd. Tevens geven onze merkjuristen een vrijblijvend (herstel)advies en een structureringsadvies om tijdig bepaalde rechten zeker te stellen.


Meer weten over Goodwill bedrijfs/IE-check?
Neem dan contact op met een van de merkjuristen bij Abcor.
Dit kan via het onderstaande contactformulier.

Naam
E-mail
Telefoonnummer
Opmerking
 
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus