Goodwill bedrijfs/IE-check

Intellectuele eigendomsrechten ontstaan op allerlei manieren binnen bedrijven. Dit gebeurt in het kader van naamcreatie (voor bedrijven en merken), product ontwikkeling (merken/modellen), technische uitvindingen (octrooien), vormgeving en design (auteursrechten en modellen) maar ook bij online activiteiten (domeinnamen en social media). Een claim op deze rechten ontstaat vaak alleen nadat voor deze rechten specifiek bescherming is aangevraagd. Omdat productontwikkeling, marketing en de juridische afdeling vaak niet geïntegreerd zijn, bestaat de kans dat bepaalde rechten niet geclaimd zijn.

Daarnaast besluiten bedrijven soms een merk of een product in licentie te geven of te nemen. Maar naast merken worden licenties ook gebruikt voor de exploitatie van andere IE rechten zoals modelrechte en auteursrechten. Met een licentie krijgt een ander bedrijf toestemming een product/ merk / octrooi of andere rechten elders te exploiteren. Licenties zijn in principe vormvrij, maar het is verstandig om de afspraken duidelijk op papier te zetten. Net zoals bij distributieovereenkomsten moet duidelijk zijn wat een ander wel of niet mag doen, onder welke voorwaarden en hoe de samenwerking beëindigd kan worden. Tevens zien we steeds vaker fusies tussen bedrijven (of splitsingen van bedrijven) waarbij vergeten wordt tijdig de IE-rechten over te dragen aan de nieuwe entiteit.

Hierdoor is er vaak niet een goed overzicht van wat er nu precies wel of beschermd is en hoe dit gedaan is. In het kader van mogelijke conflicten en omdat intellectuele eigendomsrechten een belangrijk deel van de Goodwill vormen, is het verstandig hier inzicht in te krijgen. Welke rechten zijn er wel en niet geregistreerd en op welke manier kan voorkomen worden dat niet tijdig bescherming geclaimd wordt.
De Abcor Goodwill-check maakt inzichtelijk welke rechten er wel en niet zijn vastgelegd. Tevens geven onze merkjuristen een vrijblijvend (herstel)advies en een structureringsadvies om tijdig bepaalde rechten zeker te stellen.

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?