Internet online branding social media

Voor bedrijven is het online aanwezig en vindbaar zijn essentieel. Consumenten gaan steeds vaker zelf op zoek naar informatie zodat je als bedrijf hierop moet inspelen. Enerzijds is hierbij van belang de vraaag: hoe vindt de consument mijn website? Bij een zoekopdracht verschijnen er al snel 100.000 links naar relevante websites (de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten). De consument zal misschien de eerste paar pagina’s bekijken, maar daarna stoppen. Een vermelding op de eerste pagina is daarom eigenlijk noodzakelijk. Maar hoe kom je daar te staan? Mag je hiervoor een bekend merk van de concurrent gebruiken als Google Adword om je eigen website beter vindbaar te maken op Internet? Of andersom, mag de concurrent dit zomaar doen. Gebruik van merken van concurrenten in Adword moet aan strenge eisen voldoen.

Een totaal ander aspect is natuurlijk het gebruik van de merknaam in domeinnamen. Mag een distributeur een domeinnaam registreren en gebruiken waarin een merk is opgenomen. Mag een concurrent een vergelijkbare domeinnaam (bijvoorbeeld met een tikfout of met de toevoeging onlinestore) registreren en gebruiken om op die manier consumenten te redirecten naar zijn eigen website? Domeinnaambewaking geeft hierover duidelijkheid (wie registreert wat).

Daarnaast speelt natuurlijk de online counterfeit een rol. Steeds vaker duiken namaak producten op, op Chinese websites als Alibaba tegen belachelijk lage prijzen. Daarnaast zijn er websites die op bestelling producten namaken. De route van de inbreuk verplaatst zich daardoor steeds meer naar de online wereld. De meeste veilingsites hebben adequate procedures bedacht om misbruik tegen te gaan. Op basis van de merk, model en auteursrechten is vaak een halt toe te roepen aan dergelijk misbreuk.

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?