Merkonderzoek

Door een teken als merk te registreren, krijgt de houder ervan een uniek monopolie op het gebruik van die naam voor bepaalde producten en diensten. Maar dit voordeel voor de een is natuurlijk ook een nadeel voor de ander, namelijk voor diegene die een nieuwe naam zoekt voor het bedrijf of voor een nieuw product. Onderzoek daarom altijd eerst of een nieuw bedacht merk wel te gebruiken is. Internet is daarvoor natuurlijk ideaal voor een eerste grove schifting. Duidelijk wordt dan direct of de domeinnaam nog vrij is en of er mogelijk concurrenten zijn met eenzelfde naam. Echter bedenk dat dit maar een klein deel van alle problemen toont.


Houders van een ouder overeenstemmend merk en bedrijven met een oudere handelsnaam kunnen ook bezwaar maken. Het gaat dan dus niet alleen om de identieke naam, maar bijvoorbeeld ook om merken die er visueel, in klank of begripsmatig op lijken. Mocht dit zo zijn en mocht het gaan om enigszins vergelijkbare producten en diensten, dan kan een bedrijf gedwongen worden de naam te wijzigen. Dit brengt niet allen gigantische kosten met zich mee (denk aan terughalen van de producten uit de markt, nieuwe huisstijl/ website/ drukwerk/ social media), is het natuurlijk ook een onnodige vernietiging van een groot deel van de opgebouwde goodwill.

Voorkom deze vorm van kapitaalvernietiging en check aan het begin van het naamcreatieproces met een merkonderzoek of een nieuwe naam wel beschikbaar/ te gebruiken is. Er zijn vele vormen van onderzoek mogelijk (van korte snelle beperkte checks tot uitgebreide checks).

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?