Merkonderzoek

Door een teken als merk te registreren, krijgt de houder ervan een uniek monopolie op het gebruik van die naam voor bepaalde producten en diensten. Maar dit voordeel voor de een is natuurlijk ook een nadeel voor de ander, namelijk voor diegene die een nieuwe naam zoekt voor het bedrijf of voor een nieuw product. Onderzoek daarom altijd eerst of een nieuw bedacht merk wel te gebruiken is. Internet is daarvoor natuurlijk ideaal voor een eerste grove schifting. Duidelijk wordt dan direct of de domeinnaam nog vrij is en of er mogelijk concurrenten zijn met eenzelfde naam. Echter bedenk dat dit maar een klein deel van alle problemen toont.


Houders van een ouder overeenstemmend merk en bedrijven met een oudere handelsnaam kunnen ook bezwaar maken. Het gaat dan dus niet alleen om de identieke naam, maar bijvoorbeeld ook om merken die er visueel, in klank of begripsmatig op lijken. Mocht dit zo zijn en mocht het gaan om enigszins vergelijkbare producten en diensten, dan kan een bedrijf gedwongen worden de naam te wijzigen. Dit brengt niet allen gigantische kosten met zich mee (denk aan terughalen van de producten uit de markt, nieuwe huisstijl/ website/ drukwerk/ social media), is het natuurlijk ook een onnodige vernietiging van een groot deel van de opgebouwde goodwill.

Voorkom deze vorm van kapitaalvernietiging en check aan het begin van het naamcreatieproces met een merkonderzoek of een nieuwe naam wel beschikbaar/ te gebruiken is. Er zijn vele vormen van onderzoek mogelijk (van korte snelle beperkte checks tot uitgebreide checks).


Meer weten over Merkonderzoek?
Neem dan contact op met een van de merkjuristen bij Abcor.
Dit kan via het onderstaande contactformulier.

Naam
E-mail
Telefoonnummer
Opmerking
 
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus