Merkinbreuk, merkkwesties en opposities

Conflicten zijn nooit prettig, maar de kop in het zand steken kan leiden tot grotere negatieve gevolgen. Of het nu gaat om nieuwe overeenstemmende merken, sterk lijkende domeinnamen, parallel import of gewoon namaak dat online wordt aangeboden, niet reageren heeft niet alleen financiële gevolgen maar ook juridische gevolgen.

Daarom is het van groot belang om zo snel mogelijk actie te ondernemen als er een merkinbreuk dreigt. Als andere bedrijven merken gaan gebruiken of registreren die erg lijken op uw merk, dan heeft dit een aantal gevolgen. Het heeft een financieel gevolg: consumenten worden zo bijvoorbeeld online omgeleid naar alternatieve producten, waardoor er omzet wordt misgelopen. En anderzijds een negatieve invloed op de waarde van de goodwill. Mogelijke negatieve publicaties van het andere merk heeft ook zijn weerslag op het eigenmerk omdat de consument kan denken datd e merken aan elkaar gelieerd zijn. Grijp daarom tijdig en voorkom dat uw merkenrechten aangetast worden. Echter, check wel eerst of u wel in uw recht staat. Hou daarnaast rekening dat bij gerechtelijke procedures de verliezende partij veroordeeld kan worden in de gehele proceskosten.

Bij nieuwe merkaanvragen is het mogelijk formeel hiertegen bezwaar te maken via een zogenaamde oppositieprocedure. Merkhouder krijgen automatisch en tijdig (via de merkbewaking) bericht als er een bezwaarlijk overeenstemmend merk wordt aangevraagd. Alleen als een oudere merkhouder hier op tijd en terecht bezwaar tegen maakt, zullen de Benelux merkautoriteiten het merk weigeren in te schrijven. De merkautoriteiten checken dus zelf niet het register of er mogelijk een ouder bezwaarlijk merk is. Dat is een taak voor de merkhouder zelf. Bij niet (tijdig) reageren wordt aangevraagde merk gewoon ingeschreven en kan dit alleen verwijderd worden via een duurdere (vaak gerechtelijke) procedure.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de organisatie sneller groeit dan verwacht was. Als er expansie is naar het buitenland, check dan eerst of het merk daar nog wel beschikbaar is (via merkonderzoek) voordat er investeringen gedaan worden. Zo ja, registreer dan direct het merk en de bijbehorende domeinnamen om conflicten (of naamswijziging) te voorkomen.

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?