Merkennieuws

Zo. Nu eerst - auteursrechtclaim?

Veel bedrijven gebruiken een slagzin in hun campagnes. Door consequent en intensief gebruik, herkennen consumenten in de slagzin een merk. Echter het lukt niet altijd, deze slagzinnen ook als merk vast te laten leggen. Dat is wat vreemd, want vrijwel iedereen weet welke fabrikanten er schuil gaan achter de slogans: ”Have a Break”, “Just do it”, of “Geen cent teveel”. Reden genoeg voor fabrikanten om de grenzen van het recht op te zoeken. In hoeverre is een slagzin te beschermen via het auteursrecht Een paar duizend woorden (een heel boek) is te beschermen via het auteursrecht. Is er een grens voor een minimaal aantal woorden? Kunnen slechts drie woorden geclaimd worden op basis van het auteursrecht? » auteursrecht

Logo Tokyo 2020 onder vuur

In juni lekte online het nieuwe logo voor de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 uit. Het logo is ontworpen door de Japanse designer Kenjiro Sano en gebaseerd op de hoofdletter T (verwijzend naar Tokyo). Naast de aflopende gebogen uiteindes valt de rode stip op, die staat voor een kloppend hart en de Japanse vlag. Voor de Belgische designer Olivier Debie is het nieuwe logo een duidelijke vorm van plagiaat. » auteursrecht

Beschermen van een idee – de fonteinbar

Een goed idee is goud waard. Alleen hoe bescherm je dit? Veel bedrijven vertrouwen erop dat het auteursrecht voldoende dekking geeft bij een conflict maar ook het auteursrecht heeft zo zijn beperkingen. Zo wordt dat wat technisch bepaald is, uitgesloten van het auteursrecht (logisch want dat wordt beschermd via het octrooirecht). In de Fonteintenten uitspraak komt dit allemaal ter sprake. Dit artikel is verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten en deze casus wordt ook behandeld in het gratis te downloaden deel 2 van de serie IE-in bedrijf, beschermen van een idee (www.ie-inbedrijf.nl). » auteursrecht

Mondriaan en merchandising

Begin dit jaar is bekend geworden dat het Gemeentemuseum Den Haag een van de originele Mondriaan jurkjes van Yves Saint Laurent heeft kunnen kopen. Het jurkje wordt door de directeur al bestempeld als “de moeder van de Mondriaan-merchandise”. Van die merchandise krijgen we vanaf dit jaar veel te zien, omdat Piet Mondriaan in 1944 is overleden en het auteursrecht na zeventig jaar vervalt. Is nu alles direct vrij te gebruiken? » auteursrecht

Auteursrecht op oude stoel?

Eiser maakt meubels in glasvezel en polyethyleen en is de maker van de ‘Ball Chair’ (ontworpen in 1998). Ramblaz produceert promotieartikelen en maakt op verzoek van een brouwerij een stoel die erg lijkt op de Ball Chair. Als Ramblaz hierop wordt aangesproken door de ontwerper, ontkent hij dit niet. Hij verweert zich met de stelling dat de Ball Chair niet auteursrechtelijk beschermd is. Dus dat die vrij mag worden nagemaakt. Een werk wordt alleen auteursrechtelijk beschermd als dit oorspronkelijk is; als het een eigen intellectuele schepping is van de maker, en dat is hier niet het geval gezien de al bekende Pastil Chair van Eero Aarnio uit 1968 (ook een gedeukte balvorm). » auteursrecht
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus