Auteursrecht op metalen mand - De Burly Basket Round vs Wire Basket

Trine Andersen ontwerpt in 2012 de Wire Basket. Omdat ze in loondienst werkt, komen de IE rechten die ontstaan als ontwerpster toe aan het bedrijf (Ferm Living). De vraag is: komt aan zo’n stalen metalen mand auteursrechten toe? In principe valt er in Nederland ontzettend veel onder het auteursrecht. Dat geldt ook voor voorwerpen van toegepaste kunst. De grens ligt bij vormen die zo banaal en triviaal zijn dat er geen creatieve keuzes meer zijn aan te wijzen.

De Burly Basket Round van Lifestyle lijkt erg veel op De Wire Basket. Lifestyle ontkent dat dit een inbreuk is. De Wire Basket is volgens Lifestyle niet auteursrechtelijk beschermd. Het ontwerp is triviaal en functioneel. De rechter is het daar niet mee eens. De mand bestaat uit symmetrische ruitvormen en gespiegelde asymmetrische zandlopers. Er zijn duidelijk creatieve keuzes gemaakt. Vergelijkbare manden waren niet eerder op de markt. In de Burly Basket komen de auteursrechtelijk beschermde elementen van de Wire Basket terug. Het feit dat het staal ietsje dunner is en de draden gelast zijn, is niet relevant. De totaalindruk is nog steeds hetzelfde, dus inbreuk. De voorraad moet worden vernietigd, de schade vergoed en Lifestyle moet ook de proceskosten betalen van de wederpartij (bijna 17.000 euro).

auteursrecht



De laatste artikelen
Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk
VidaGra lustopwekkend of misselijkmakend - kielzogvaren bij bekend merk
De mannelijkheid van Jan Kooijman - klagen bij de Reclame Code Commissie
Loods5 een kringloopwinkel?
Testarossa vogelvrij? Normaal gebruik van een merk - bekend merk
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus