Gevecht om poezenmand

Het auteursrecht heeft niet alleen betrekking op kunst met de grote letter K. Ook gewone gebruiksartikelen vallen onder de bescherming. Echter, dan moet het product (een werk) wel een eigen intellectuele schepping zijn. Kort gezegd, er moeten creatieve keuzes zijn gemaakt. Mocht een ander bedrijf dan met een vergelijkbaar product komen, dan is dit vaak een auteursrechtelijke inbreuk.

Van der Leeden is een groothandelsbedrijf en de maker van een bijzondere poezenmand. Een mand gemaakt van riet in de vorm van een tipi. Gebr. De Boon komt met een vrijwel identieke mand, de Boony mand. Volgens De Boon is dat geen probleem, want de poezenmand kan niet auteursrechtelijk beschermd zijn. De rechter is het daar niet mee eens. Er zijn namelijk nog nooit poezenmanden gemaakt van riet die de vorm van een tipi hebben. De mand is daarom een auteursrechtelijk beschermd werk. Zowel de eerste als de latere Boony mand heeft een tipi vorm, zijn van rotan gemaakt en ook de kleur is identiek. Daardoor is de totaalindruk hetzelfde. Gevolg: inbreuk, een verkoopverbod en een recall naar alle eerdere afnemers (naast het betalen van de proceskosten van de eiser, bijna € 13.000,-). Bron beeld: LegalTree

auteursrecht



De laatste artikelen
Bulldog – waarom logo registratie?
De revival van het (vorm)merk?
Merk BIG MAC niet gebruikt???
Disney beschuldigd van kolonialisme
Merkjuristen Abcor uitgeroepen als IP experts in Nederland 2019
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus