Lego vs Lepin: namaakbestrijding in China

Lepin verkoopt sinds 2015 copycats van Lego onder de naam Lepin (en laat dit merk ook overal registreren). Niet alleen de producten worden exact nagemaakt, ook de verpakkingen. In twee jaar worden er wereldwijd ca 4,25 miljoen producten verkocht tegen een kwart van de oorspronkelijke prijs. Lego strijdt al jaren tegen namaak. Als in 2019 het merk LEPIN in Engeland onderuit wordt gehaald, volgt er een verbod in China op verdere productie van de namaakproducten.

 

Als de politie een inval doet in de fabriek van Lepin, worden daar 88 gietmatrijzen en 290.000 dozen in beslag genomen. In de rechtszaak die volgt, worden 9 personen veroordeeld tot gevangenisstraffen, waarbij de hoofdschuldige tot 6 jaar (en een boete van ca. 14 miljoen US dollars).


Het Hof in Shanghai heeft deze beslissing recent bevestigd en verklaard dat auteursrechtelijke inbreuken ook schadelijk zijn voor de socialistische markt. In de praktijk lijken IE-rechten dan ook steeds beter te handhaven in China.


Rechtbanken kunnen op basis van de wet een boete opleggen van 100-500% van de genoten winst of 50-100% van de totale omvang van de activiteiten (afhankelijk van de omvang van de inbreuk/het verlies van de eigenaar). Anticipeer hierop en registreer in China de belangrijkste IE-rechten, zeker als daar een deel van de productie plaatsvindt.

auteursrecht

De laatste artikelen
Foto eigen personeel in bedrijfsreclame
Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie
METCHUP- MAYOCHUP
DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen
Levin Nyman - misleidende facturen - fraudehelpdesk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?