Redelijk belang gewone mensen - Volkskrant foto - portretrecht

Het moge bekend zijn, BN’ers hebben een verzilverbare populariteit (denk aan de rel met Max Verstappen en Picnic). Maar hoe zit dat met onbekende mensen? In principe zijn foto’s van mensen (niet in opdracht gemaakte portretten) vrij te gebruiken, maar er is een grens. De Hoge raad heeft eerder bepaald dat ook gewone mensen een redelijk belang hebben als hun portret commercieel wordt gebruikt (de discodanser in de IT). Het publiek kan denken dat de persoon daarvoor toestemming heeft gegeven of dat de persoon de campagne steunt. Dat redelijk belang is vaak in strijd met de vrijheid van meningsuiting van een bedrijf (reclame) of een krant. De vraag welk belang prevaleert, staat centraal bij de Schiphol-foto.

De Volkskrant plaatste op de voorpagina een foto van een duidelijk herkenbare man in een auto met daaroverheen de tekst ‘Is Schiphol nog veilig?’. Het artikel gaat over de verscherpte controles op Schiphol en niet over de achtergrond van mensen die gecontroleerd worden. De man op de foto wenst niet te worden geassocieerd met terreur en eist een rectificatie. Uiteindelijk moet het Hof de belangen van beide partijen tegen elkaar afwegen. De kop en de foto dekken niet de lading van het artikel. De foto draagt ook niet bij aan het maatschappelijk debat. Daarom weegt het redelijk belang van de geportretteerde zwaarder dan de persvrijheid van de krant. De foto is onrechtmatig en omdat de privacy is geschonden, wordt er een voorlopige schade toegekend van € 1.500,-. (Bron beeld: de Volkskrant- Guus Dubbelman)

auteursrecht



De laatste artikelen
Hema boete van 4,5 miljoen
Meeliften op WK voetbal - aanhakende reclame en ambush marketing
Kleurmerk Red Bull nietig
Goedkoper merkbescherming in IndonesiŽ via route Internationale merkregistratie
Grumpy Cat wint rechtszaak
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser Renť Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus