Verbod golvende schoenenwand

Het auteursrecht is niet alleen van toepassing op kunst met de grote letter K. Ook producten van toegepaste kunst vallen hier vaak onder. Als dat zo is, dan is het werk gewoon auteursrechtelijk beschermd en is slaafs kopiëren niet echt handig.

Architectenkantoor MVSA ontwerpt voor Shoebaloo een schoenenwand. Een vlak van het plafond tot aan de vloer, opgebouwd uit golvende lagen wandpanelen, lagen met eenzelfde dikte. Door de golven te verschillen, ontstaan er plateaus waarop een schoen kan worden gezet. Daarbij wordt gebruikgemaakt van doorschijnend materiaal, zodat de schoen van onderen belicht kan worden.

Als Invert in Antwerpen een vergelijkbare winkel opent, maakt MVSA hiertegen bezwaar. De vraag die speelt is: valt dit onder het auteursrecht, want spelen met golvende beweging is toch gewoon een trend en was al eerder te zien in andere gebouwen?

De rechter vindt van wel. Bij dit ontwerp zijn veel creatieve keuzes gemaakt. Het interieur van Invert heeft de kenmerkende auteursrechten beschermde trekken van het ontwerp overgenomen. De wand is op dezelfde manier opgebouwd, dezelfde golven, dezelfde dikte en belichting van onderen.

Voor wat betreft de trend/stijl: de uitvoering van MVSA is duidelijk anders. Gevolg: binnen drie maanden moet de winkelinrichting weg zijn en Invert moet een vergoeding betalen voor het eerdere gebruik (als vorm van misgelopen licentie van MVSA).

auteursrecht



De laatste artikelen
eBook IE in bedrijf deel 6, Inbreuk op IE rechten
Online inbreuk EU rechtbank land doelgroep
Promotiefilmpje dodelijk voor EU-model Petsbelle krabpaal
Brexit update- overgangstermijn
Merkengemachtigde Abcor wederom een van de besten bij mondeling examen voor BBMM opleiding
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus