Merkennieuws

AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures

Sinds 2013 zijn er veel nieuwe domeinnaamextensies gelanceerd. Ideaal voor het bedrijfsleven, maar ook een nieuwe markt voor domeinnaamkapers. Wat hiertegen te doen als de naam weggekaapt is door een derde? Lees de perikelen rond AJAX.FOOTBALL. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » domeinnamen

Belang van de .co.nl

In veel landen is het mogelijk om naast de landenextensie (zoals .NL, .UK etc.) ook een .co.XX extensie te registreren (zoals bijvoorbeeld de .co.uk). Dat is op zich fijn, omdat een domeinnaam maar een keer uitgegeven kan worden en bedrijven wel vaker onder een identieke naam in de markt actief zijn. Het gebruik van zo’n identieke naam hoeft op zich geen probleem te zijn, als de core business maar totaal anders is. Echter maar een bedrijf kan de landenextensie krijgen, zie hier het voordeel van de .CO.NL. » domeinnamen

23 miljoen voor .APP

In de Benelux is nog steeds weinig aandacht voor de lancering van de nieuwe domeinnaam extensies. Wereldwijd is er echter een oorlog gaande, waar de sterkste partijen zegevieren. Belangrijke nieuwe alternatieven op de .COM worden de extensies .APP, .ONLINE, .STORE en .SHOP. » domeinnamen

Handel in domeinnamen, OK tankstations krijgt domeinnaam niet

Een goede domeinnaam kan van grote commerciële waarde zijn. Er zijn bedrijven die volop domeinnamen hebben geregistreerd om die met veel winst te verkopen. Om toch een trasnfer van de domeinnaam af te dwingen zijn er twee mogelijkheden. Enerzijds is er de route via het WIPO (een simpele procedure om domeinkaping aan te pakken, vooral indien er domeinen (later) worden geregistreerd gebaseerd op merken van bepaalde bedrijven) en anderzijds de route via de rechter. Die laatste wordt veel minder gedaan, maar er is wel duidelijk een wijziging te zien in de uitspraken van de laatste jaren. In de meest recente uitspraak van dit jaar gad de rechter duidelijk antwoord op de vraag; 'kan dit nu zomaar allemaal'? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » domeinnamen

Lancering nieuwe AMSTERDAM extensie

Een goede domeinnaam (een adres op het internet) is voor het bedrijfsleven super belangrijk. Ieder jaar neemt het belang van “online” communicatie toe. Echter dit heeft ook een keerzijde want een domeinnaam kan maar een keer worden uitgegeven. In Nederland zijn er momenteel meer dan 5,5 miljoen domeinnamen geregistreerd. Hierdoor is het internet eigenlijk een beetje dicht geslipt. Om die reden konden bedrijven en instanties een verzoek indienen om een nieuwe domeinnaamextensie te lanceren en de Gemeente Amsterdam heeft hier aan meegedaan. Wereldwijd hebben meer steden hiervan gebruik gemaakt, in Nederland alleen AMSTERDAM. Zo is er ook een .London en .Berlin. Met de nieuwe extensie proberen de steden zich wereldwijd op de kaart te zetten. Deze maand is de .AMSTERDAM extensie gelanceerd. De vraag is nu: Wie gaat/zal de nieuwe extensie gaan gebruiken? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » domeinnamen
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus