Merkennieuws

EasyGroup slaat de plank mis

EasyGroup (actief sinds 1995) gebruikt een breed scala aan Easy namen, bijvoorbeeld EasyJet, EasyHotel en EasyCar. EASYJET is in 2015 aangevraagd als Europees merk. Als andere bedrijven EASY namen registreren, komt het bedrijf vrijwel altijd direct in actie.Sinds 2007 biedt Easy Fly Express (uit Bangladesh) vrachtvervoer aan per vliegtuig in Azië. De domeinnaam <easyfly-express.com> is in januari 2014 geregistreerd. Het logo van het vrachtbedrijf lijkt verdacht veel op dat van EasyJet (zelfde kleur, opmaak en lettertype). Reden voor EasyGroup om een URDP procedure te starten en overdracht te eisen van de domeinnaam. » domeinnamen

Overeenstemmende beschrijvende domeinnaam - Camping-Frankrijk.nl

Eiser gebruikt de handelsnaam en domeinnaam Camping-Frankrijk.nl. Verweerder heeft de domeinnaam campingfrankrijk.nl in 2011 verworven. Eiser stelt dat deze overgedragen moet worden, omdat de domeinnaam niet gebruikt wordt en verwarringwekkend overeenstemt. Omdat partijen er onderling niet uitkomen, volgt er een arbitrage. De eerste horde is snel genomen, de namen zijn verwarringwekkend overeenstemmend. Echter, bij de tweede voorwaarde (heeft de wederpartij een eigen recht/legitiem belang?) gaat het mis. » domeinnamen

AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures

Sinds 2013 zijn er veel nieuwe domeinnaamextensies gelanceerd. Ideaal voor het bedrijfsleven, maar ook een nieuwe markt voor domeinnaamkapers. Wat hiertegen te doen als de naam weggekaapt is door een derde? Lees de perikelen rond AJAX.FOOTBALL. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » domeinnamen

Belang van de .co.nl

In veel landen is het mogelijk om naast de landenextensie (zoals .NL, .UK etc.) ook een .co.XX extensie te registreren (zoals bijvoorbeeld de .co.uk). Dat is op zich fijn, omdat een domeinnaam maar een keer uitgegeven kan worden en bedrijven wel vaker onder een identieke naam in de markt actief zijn. Het gebruik van zo’n identieke naam hoeft op zich geen probleem te zijn, als de core business maar totaal anders is. Echter maar een bedrijf kan de landenextensie krijgen, zie hier het voordeel van de .CO.NL. » domeinnamen

23 miljoen voor .APP

In de Benelux is nog steeds weinig aandacht voor de lancering van de nieuwe domeinnaam extensies. Wereldwijd is er echter een oorlog gaande, waar de sterkste partijen zegevieren. Belangrijke nieuwe alternatieven op de .COM worden de extensies .APP, .ONLINE, .STORE en .SHOP. » domeinnamen
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?