Belang van de .co.nl

In veel landen is het mogelijk om naast de landenextensie (zoals .NL, .UK etc.) ook een .co.XX extensie te registreren (zoals bijvoorbeeld de .co.uk). Dat is op zich fijn, omdat een domeinnaam maar een keer uitgegeven kan worden en bedrijven wel vaker onder een identieke naam in de markt actief zijn. Het gebruik van zo’n identieke naam hoeft op zich geen probleem te zijn, als de core business maar totaal anders is. Echter maar een bedrijf kan de landenextensie krijgen, zie hier het voordeel van de .CO.NL.

In Nederland wordt tot nu toe vrijwel alleen .NL domeinnamen geregistreerd. Het gevolg hiervan is, dat het register bij de SIDN aardig goed vol zit (er zijn momenteel meer dan 5 miljoen domeinnamen). In het verleden (2008) is er eerder een poging gedaan een tweede Nederlandse extensie te lanceren, echter dat is toen mislukt. Nu lijkt dit initiatief toch meer kans van slagen te hebben.

De vraag is natuurlijk wel of dit nu een echte tweede landen extensie is. In principe is de .CO.NL een domeinnaam die onder de nationale toplevel .NL valt. De domeinnamen worden geregistreerd bij de CO.NL Operator. Dit staat (juridisch gezien) dus los van de SIDN die de .NL domeinnamen uitgeeft. Internationaal worden de .CO.XX extensies vaak door consumenten en gebruikers gezien als een alternatieve landenextensie.

Wereldwijd heeft bijna 20% van alle geregistreerde country code domeinnamen een .co.xx extensie. Bekende voorbeelden zijn CO.UK voor het Verenigd Koninkrijk, de .CO.KR van Korea en de .CO.NZ van Nieuw Zeeland: De lancering van de CO.NL in 2015, biedt het zakenleven in ieder geval wel de mogelijkheid om deze extensie te gebruiken indien de .NL al is geregistreerd.

Lovenswaardig is dat de operator van de .CO.NL nadrukkelijk wijst op het gevaar van merkkaping. De beste remedie tegen domeinnaam disputes (en ook de meest goedkope) is eigenlijk gewoon de domeinnaam zelf te laten vastleggen.  Dat is natuurlijk een gok, omdat onduidelijk is hoe succesvol de .CO.NL wordt, maar gezien de geringe kosten is dit toch te prevaleren dan het starten van een juridische procedure. Mocht de domeinnaam al door een derde zijn 'gekaapt' dan is de meest logische route om een ADR procedure hiervoor te starten (goedkoper en sneller dan een procedure bij de rechtbank).

domeinnamen



De laatste artikelen
Spookfacturen 18 maanden cel
Witte Wieven zijn ook heksen
Max Verstappen tonnen schade?
AJAX.football – domeinnaamkaping en UDRP procedures
Google Adwords- Is topbloemen.nl een onderdeel van Fleurop?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus