Merkennieuws

Lancering nieuwe AMSTERDAM extensie

Een goede domeinnaam (een adres op het internet) is voor het bedrijfsleven super belangrijk. Ieder jaar neemt het belang van “online” communicatie toe. Echter dit heeft ook een keerzijde want een domeinnaam kan maar een keer worden uitgegeven. In Nederland zijn er momenteel meer dan 5,5 miljoen domeinnamen geregistreerd. Hierdoor is het internet eigenlijk een beetje dicht geslipt. Om die reden konden bedrijven en instanties een verzoek indienen om een nieuwe domeinnaamextensie te lanceren en de Gemeente Amsterdam heeft hier aan meegedaan. Wereldwijd hebben meer steden hiervan gebruik gemaakt, in Nederland alleen AMSTERDAM. Zo is er ook een .London en .Berlin. Met de nieuwe extensie proberen de steden zich wereldwijd op de kaart te zetten. Deze maand is de .AMSTERDAM extensie gelanceerd. De vraag is nu: Wie gaat/zal de nieuwe extensie gaan gebruiken? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » domeinnamen

Strategie bij uitrol new gTLD’s

Sinds januari worden er wereldwijd iedere week nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Nederlandse bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al ruim vijf miljoen .NL domeinnamen zijn vastgelegd. Bij het bedenken van een nieuw merk voor een nieuw product, is vaak de domeinnaam al weg. Bieden de nieuwen toplevels, mogelijk een goed alternatief hiervoor? » domeinnamen

Lancering .FRL

Na een testperiode van negentig dagen, is op 2 december jl de .FRL dan echt van start gegaan. Honderd prominente Friese organisaties (Boomsma van de Beerenburg) en personen (zoals Piet Paulusma) laten als pioniers vanaf heden de eigen website draaien onder de .FRL. Zo is de website van de provincie Fryslân tegenwoordig te vinden via www.fryslan.frl. Vanaf heden is de (voor) inschrijving geopend voor iedereen. Deze loopt tot 2 april.   » domeinnamen

.VLAANDEREN en .BRUSSELS gelanceerd, voorinschrijving voor merkhouders

Het kan niemand meer ontgaan zijn, de nieuwe toplevel domeinnamen komen bij bosjes los. Voor bedrijven natuurlijk een kans om hierop in te springen, maar wel met beleid. Alles registreren is namelijk geen optie, dus definieer een strategie en bepaal zo wat er wel en niet geregistreerd moet worden. Relevant voor het Nederlandse MKB zijn niet alleen generieke namen (zoals .MARKETING etc) maar mogelijk ook een aantal geografische nieuwe namen. De meest belangrijke voor Nederland is natuurlijk de lancering van .AMSTERDAM. Echter zover is het nog niet. Echter wel bij onze zuiderburen, daar zijn inmiddels .VLAANDEREN en .BRUSSELS gelanceerd.  » domeinnamen

Ex-uitgever verliest rechten op dirkjan.nl

Mark Retera (winnaar van de Stripschapprijs in 2004) maakt sinds 1989 de briljante strip Dirkjan. Het karakter Dirkjan is in 2013 geregistreerd als merk in de Benelux. De domeinnaam DIRKJAN.NL is in 1999 geregistreerd en in 2011 in het beheer gekomen van verweerder. In de periode 2004 – 2009 heeft verweerder de strip uitgegeven. Als de samenwerking stopt, weigert hij echter de domeinnaam over te dragen. De domeinnaam verwijst door naar de website van verweerder, waar niet alleen Dirkjan strips worden verkocht, maar ook stripboeken van andere auteurs. » domeinnamen
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus