Merkennieuws

Een goede naam krijgen en behouden – de Ontmoeting

Is iedere bedrijfsnaam uniek? Nee, een check online (via Google) en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn. Echter in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men (onterecht) dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er nog wel bij, zeker als ik hiervoor een totaal ander logo gebruik. Echter zo werkt het juridisch gezien (vaak) niet. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » handelsnamen

Vechterhart in de boxring

De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de registratie van de naam als handelsnaam bij de KvK of als domeinnaam voldoende is. Dit is een fabel. Niet de registratie van een naam (ongeacht of dit bij de KvK is of als domeinnaam) geeft rechten maar het gebruik van de naam als bedrijfsnaam genereert handelsnaamrechten. De vraag is wel of deze rechten voldoende zijn om ieder ongewenst gebruik aan te kunnen pakken? De rechtszaak rond de nieuwe TV serie VECHTERSHART, toont mooi aan hoe diep geworteld het misverstand zit dat een handelsnaam wel voldoende dekking geeft om de goodwill goed te beschermen. » handelsnamen

Eataly Tilburg moet naam wijzigen

In 2011 opent het Italiaans restaurant Eataly zijn deuren in Tilburg. Volgens het handelsnaamregister zijn er in Nederland meerdere restaurants met deze naam. Echter, omdat de activiteiten van een Italiaans restaurant heel lokaal zijn, reiken deze handelsnaamrechten niet ver. Het bedrijf verwacht daarom geen problemen hiermee. Na drie succesvolle jaren valt opeens in het najaar van 2014 een sommatie uit Italië op de deurmat, met de eis de naam te wijzigen. » handelsnamen

Tegeladvies.nl - het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » handelsnamen

Geen BLOOMING theehuis voor Gordon vanwege ouder merk BLOOMING

Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel het handelsnaamregister van de KvK om te zien of een naam nog beschikbaar is. Echter dit is niet voldoende. Naast oudere handelsnamen, kunnen namelijk ook oudere merken problemen geven » handelsnamen
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus