Veel bedrijven laten de handelsnaam als merk registreren. Reden: een merk geeft een veel bredere bescherming dan het handelsnaamrecht. Vooral als er lokaal diensten worden aangeboden, is de beschermingsomvang te beperkt om collega bedrijven in andere regio’s tegen te houden. »handelsnamen
Al enige jaren (sinds de uitspraken Artiestenverloning en Parfumwinkels) is er in de rechtspraak een discussie gaande over hoever de bescherming strekt van puur beschrijvende handelsnamen. Kan een bedrijf met een beschrijvende handelsnaam deze naam monopoliseren en daarmee andere bedrijven verbieden dit woord te gebruiken als handelsnaam? »handelsnamen
Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK of het registreren van een domeinnaam voldoende bescherming geeft om andere bedrijven met een vergelijkbare naam te weren. Helaas, dat is vaak niet zo. Met een merkregistratie is wel vaak een goede claim te leggen op de bedrijfsnaam. »handelsnamen
Veel bedrijven denken dat gebruik van een handelsnaam of domeinnaam voldoende is om een brede claim te leggen op het gebruik van die naam. Daarmee rekent menig bedrijf zich onterecht rijk. Sinds 2016 gebruikt Funding Innovation (later Funder BV) de naam FUNDR als handelsnaam en domeinnaam. Het bedrijf geeft management advies over financieringsmixen en subsidies. »handelsnamen
Het gebruik van de term Hofleverancier of Koninklijk is aan strenge regels onderworpen. Het zijn eretitels die door de Koning aan een bedrijf worden toegekend omdat het bedrijf een vooraanstaande plaats inneemt in Nederland. Het bedrijf moet daarnaast nog aan een aantal andere eisen voldoen. Het bedrijf moet o.a. minimaal 100 jaar bestaan, 100 personeelsleden hebben en een uitstekende reputatie hebben. De toekenning van de Koning is een gunst en niet een afdwingbaar recht. Bedrijven die zomaar de titel Hofleverancier, of Koninklijk opnemen in hun handelsnaam wekken de suggestie die strenge toets succesvol doorstaan te hebben. Om misbruik hiervan aan te pakken (en ter bescherming van alle intellectuele eigendomsrechten van het koninklijk huis), heeft onze toenmalige Koningin Beatrix in 2002 een stichting hiervoor opgericht. »handelsnamen
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. Star Quality by 5 is ons merk voor onze 5 sterren kwaliteit, dit merk en onze kwaliteit is hetgeen wat ons van de rest onderscheid."
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"De samenwerking met ABCOR ervaren wij als zeer prettig in omgang. Eerlijk advies, denken mee en houden je scherp om je merk te beschermen. Indien nodig kritisch, realistisch maar altijd zoekend naar een oplossing. Wij hopen nog jaren samen te mogen w"
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy is een samenwerkingspartner van ABCOR. Zij helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. KETENsamenwerking is de enige route: zij "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. Zodat ook uw gasten een Outstanding glamping beleving zullen ervaren."
Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel.
Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is.
Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument).
Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?