Merkennieuws

DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen

Al enige jaren (sinds de uitspraken Artiestenverloning en Parfumwinkels) is er in de rechtspraak een discussie gaande over hoever de bescherming strekt van puur beschrijvende handelsnamen. Kan een bedrijf met een beschrijvende handelsnaam deze naam monopoliseren en daarmee andere bedrijven verbieden dit woord te gebruiken als handelsnaam? » handelsnamen

Beperkte bescherming bedrijfsnamen - De Zonnestraal

Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK of het registreren van een domeinnaam voldoende bescherming geeft om andere bedrijven met een vergelijkbare naam te weren. Helaas, dat is vaak niet zo. Met een merkregistratie is wel vaak een goede claim te leggen op de bedrijfsnaam. » handelsnamen

Fundr beperkte claim handelsnaamrecht

Veel bedrijven denken dat gebruik van een handelsnaam of domeinnaam voldoende is om een brede claim te leggen op het gebruik van die naam. Daarmee rekent menig bedrijf zich onterecht rijk. Sinds 2016 gebruikt Funding Innovation (later Funder BV) de naam FUNDR als handelsnaam en domeinnaam. Het bedrijf geeft management advies over financieringsmixen en subsidies.  » handelsnamen

Royal Dutch en het predicaat Koninklijke

Het gebruik van de term Hofleverancier of Koninklijk is aan strenge regels onderworpen. Het zijn eretitels die door de Koning aan een bedrijf worden toegekend omdat het bedrijf een vooraanstaande plaats inneemt in Nederland. Het bedrijf moet daarnaast nog aan een aantal andere eisen voldoen. Het bedrijf moet o.a. minimaal 100 jaar bestaan, 100 personeelsleden hebben en een uitstekende reputatie hebben. De toekenning van de Koning is een gunst en niet een afdwingbaar recht. Bedrijven die zomaar de titel Hofleverancier, of Koninklijk opnemen in hun handelsnaam wekken de suggestie die strenge toets succesvol doorstaan te hebben. Om misbruik hiervan aan te pakken (en ter bescherming van alle intellectuele eigendomsrechten van het koninklijk huis), heeft onze toenmalige Koningin Beatrix in 2002 een stichting hiervoor opgericht. » handelsnamen

De voor- en nadelen van beschrijvende handelsnamen en merken, webcamsex.nl

Veel bedrijven maken gebruik van een beschrijvende naam. Hetzij als bedrijfsnaam, hetzij als merk voor hun producten. Het grote voordeel van zo’n beschrijvende naam is, dat de consument direct weet wat er te koop is. Een beschrijvende naam heeft echter wel een (groot) nadeel. De naam is vrijwel niet te claimen door het bedrijf. Als een concurrent een vrijwel identieke naam gaat gebruiken, mag dit dan en waar ligt de grens? En hoe hier het best op te anticiperen. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » handelsnamen
pagina 1
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?