BOERENLEEN na 40 jaar nog steeds verwarringwekkend overeenstemmend met BOERENLEENBANK- nawerking handelsnaamrecht

Bij de start van een nieuw bedrijf wordt (hopelijk) altijd een merken- en een handelsnaamonderzoek uitgevoerd. Zo krijgt het nieuwe bedrijf inzicht of er problemen zijn te verwachten met oudere handelsnamen of dienstenmerken. Maar als een handelsnaam niet meer gebruikt wordt, blijven de handelsnaamrechten dan nog van kracht en zo ja, hoe lang? De rechtbank in Den Haag heeft aangegeven dat als een bedrijf gewoon heel erg bekend is geweest, er ook na lange tijd nog een beroep gedaan kan worden op die handelsnaamrechten, zelfs na 40 jaar nog! 

De BOERENLEENBANK is een begrip in agrarisch Nederland. In 1972 fuseerde de cooperatieve centrale RAIFFEISENBANK met de cooperatieve centrale BOERENLEENBANK tot de RABObank. De BOERENLEENBANK genoot (voor de fusie) grote bekendheid in Nederland en ook na de fusie linken veel Nederlanders de naam nog steeds aan de RABO bank.

Recent is er een nieuw initiatief ontstaan, een nieuwe bank voor agrarisch Nederland. De naam van de bank moest worden BOERENLEEN VERMOGEN MEER. De keuze van de naam was vooral gelegen in het feit dat de bank zich wilde gaan richten op boeren. Dat viel dus in verkeerde aarde bij de RABOBANK Nederland, maar kan de bank zich tegen deze nieuwe naam nog verzetten? De oude naam wordt namelijk sinds de fusie niet meer gebruikt als naam van een bank.

De rechtbank in Den Haag oordeelt van wel. Dit is nu het tweede vonnis binnen een aantal jaren, waarbij de rechter uitgaat van nawerking. Ook als een handelsnaam niet meer gebruikt wordt, kan een bedrijf hier toch een beroep op doen als het publiek een verband legt tussen het oude bedrijf en de naam van het nieuwe bedrijf. Als de naam blijft voortleven bij het publiek (en die kans is het grootst als de handelsnaam heel bekend was/is, kan er verwarring ontstaan).

Zo volgt er nu een verbod op het gebruik van de naam BOERENLEEN, ondanks het feit dat de naam al bijna 40 jaar niet meer gebruikt wordt. Omdat de RABOBANK al sinds 2003 diverse BOERENLEENBANK domeinnamen gebruikt, heeft men het zekere voor het onzekere gekozen. Het logo BOERENLEENBANK.NL is inmiddels ook ingeschreven als merk. Kan men in de toekomst voor twee ankers gaan liggen.
 

handelsnamen



De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?