DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen

Al enige jaren (sinds de uitspraken Artiestenverloning en Parfumwinkels) is er in de rechtspraak een discussie gaande over hoever de bescherming strekt van puur beschrijvende handelsnamen. Kan een bedrijf met een beschrijvende handelsnaam deze naam monopoliseren en daarmee andere bedrijven verbieden dit woord te gebruiken als handelsnaam?

 

DAIRY Partners en DOC DAIRY Partners zijn beide zuivelbedrijven en internationaal actief. DAIRY Partners stelt dat de twee bedrijfsnamen te veel op elkaar lijken en er verwarringsgevaar is en eist een verbod. DOC stelt dat dairy (zuivel) puur beschrijvend is voor een zuivelbedrijf. In dat geval is verwarringsgevaar niet voldoende voor een verbod op gebruik van de bedrijfsnaam, maar moeten er bijkomende omstandigheden zijn?

De Hoge Raad heeft dit voorjaar duidelijkheid hierover gegeven. Bijkomende omstandigheden zijn niet noodzakelijk, het gaat om verwarringsgevaar. Daarbij moet dan wel rekening worden gehouden met alle overige omstandigheden van het geval (ook het gebruik). Het publiek zal alleen een beschrijvende handelsnaam associëren met een onderneming als die naam is ingeburgerd door zeer intens gebruik. Het publiek weet dat bedrijven vaak beschrijvende namen gebruiken en zal deze daardoor minder snel met elkaar verwarren, kleine verschillen zijn dan voldoende.

De beschermingsomvang van een beschrijvende naam is dus heel beperkt, de beschermingsomvang van een onderscheidende bedrijfsnaam een stuk groter.

handelsnamen



De laatste artikelen
Foto eigen personeel in bedrijfsreclame
Lego vs Lepin: namaakbestrijding in China
Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie
METCHUP- MAYOCHUP
Levin Nyman - misleidende facturen - fraudehelpdesk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?