Eataly Tilburg moet naam wijzigen

In 2011 opent het Italiaans restaurant Eataly zijn deuren in Tilburg. Volgens het handelsnaamregister zijn er in Nederland meerdere restaurants met deze naam. Echter, omdat de activiteiten van een Italiaans restaurant heel lokaal zijn, reiken deze handelsnaamrechten niet ver. Het bedrijf verwacht daarom geen problemen hiermee. Na drie succesvolle jaren valt opeens in het najaar van 2014 een sommatie uit Italië op de deurmat, met de eis de naam te wijzigen.

Eataly is een Italiaanse restaurantketen. De eerste vestiging is in 2007 geopend in Turijn. Inmiddels zijn er 27 vestigingen (in Italië, Japan, Amerika, Dubai en Turkije). Om de naam te claimen heeft het bedrijf het merk niet alleen in Italië laten registreren, maar ook in Europa, Amerika en vele landen in Azië. Slim, want op die manier kan het bedrijf de keten rustig uitbouwen met nieuwe vestigingen. Eataly Tilburg denkt dat de ontvangen sommatie te maken heeft met het feit dat het bedrijf zich waarschijnlijk nu ook in Nederland gaat vestigen en men daarom de markt even schoonveegt. Omdat de merkrechten van het Italiaanse bedrijf ook hier ouder en sterker zijn, en gezien de kosten van een rechtszaak, heeft Eataly Tilburg besloten de naam te wijzigen.

handelsnamen

De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?