Fundr beperkte claim handelsnaamrecht

Veel bedrijven denken dat gebruik van een handelsnaam of domeinnaam voldoende is om een brede claim te leggen op het gebruik van die naam. Daarmee rekent menig bedrijf zich onterecht rijk. Sinds 2016 gebruikt Funding Innovation (later Funder BV) de naam FUNDR als handelsnaam en domeinnaam. Het bedrijf geeft management advies over financieringsmixen en subsidies. 

Om de goodwill te beschermen, wordt later merkbescherming aangevraagd voor de naam, maar niet voor het logo. Daar zit een risico in en dat voltrekt zich als de autoriteten weigeren het woordmerk in te schrijven, omdat dit naar hun mening te beschrijvend is.

Datzelfde jaar start de Rabobank een online dienst voor kredietaanvragen onder de naam FUNDR. Zij laat het merk wel direct als logo vastleggen. Als Funding Innovation daartegen bezwaar maakt op basis van haar handelsnaam, wordt die eis afgewezen.

De Rabobank biedt haar diensten namelijk aan onder de naam Rabobank. Van handelsnaaminbreuk kan dus geen sprake zijn. De naam FUNDR gebruikt de Rabobank als merk. Een beschrijvende handelsnaam geeft heel beperkt bescherming. Zowel de diensten als de wijze waarop de Rabobank zich tot haar publiek richt, zijn anders.

Gevolg: de claim wordt afgewezen. Als Funding Innovation echter het merk direct goed (als logo) had geregistreerd en niet het woordmerk, was deze zaak mogelijk totaal anders afgelopen.

 

handelsnamen



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus