Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde.

Bij de zoektocht naar een nieuwe bedrijfsnaam wordt er wel vaak een handelsnaamonderzoek gedaan (bestaat er al in de plaats een zelfde bar met deze naam). Echter vaak vergeet men dat een merkhouder ook gewoon bezwaar kan maken tegen een handelsnaam. Reden de diensten van een bedrijf vallen vaak samen met de diensten van een merk. Check daarom altijd of een bepaalde naam niet toevallig ook als merk is geregistreerd om problemen te voorkomen.

Het merk BARBIE en ook de schrijfwijze van het logo zijn als merk vastgelegd (zowel in de Benelux als in Europa in vele klassen). Daarnaast is BARBIE een bekend merk, zodat zij zich vrij makkelijk kan verzetten tegen aanhaken gebruik van haar merk (kiezogvaren). Mattel is niet gecharmeerd van de link naar onze Samantha. Mattel vordert dan ook een verbod op het gebruik van de naam en het logo in de bar, op T-shirts, drankmuntjes en op de website. Dat allemaal op een dwangsom van 10.000 euro per dag.

Omdat de zaak vrij duidelijk is, kiest onze Samantha eieren voor haar geld. De bar gaat nu verder onder de naam Club Cherso. Maar vraag is natuurlijk kan dat wel, want OH OH CHERSO as afgelopen jaren een van kijkcijferkanonnen van Nederland. Een snelle check in het register laat zien dat RTL het dit keer wat bekaaid heeft gedaan, alleen het logo van het programma OH OH CHERSO is dit keer in kleur geregistreerd voor een aantal klassen (niet dus het woord CHERSO zelf en ook niet voor onder andere horeca diensten). Het lijkt erop dat RTL dus zijn goedkeuring hieraan geeft, maar misschien heeft de real life soap van onze Samantha bij RTL hier ook zijn steentje aan bijgedragen. Als ze nog een keer gaat wijzigen, is het advies, check eerst even het register of een naam wel te gebruiken is.

handelsnamen



De laatste artikelen
Influencers social media en bekend merk
Benelux merk bij Bol.com en Amazon
Tony ’s Chocolonely Sweet Solution
Max Verstappen verliest alsnog in hoger beroep van Picnic
Washington Redskins deel 2
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?