Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde.

Bij de zoektocht naar een nieuwe bedrijfsnaam wordt er wel vaak een handelsnaamonderzoek gedaan (bestaat er al in de plaats een zelfde bar met deze naam). Echter vaak vergeet men dat een merkhouder ook gewoon bezwaar kan maken tegen een handelsnaam. Reden de diensten van een bedrijf vallen vaak samen met de diensten van een merk. Check daarom altijd of een bepaalde naam niet toevallig ook als merk is geregistreerd om problemen te voorkomen.

Het merk BARBIE en ook de schrijfwijze van het logo zijn als merk vastgelegd (zowel in de Benelux als in Europa in vele klassen). Daarnaast is BARBIE een bekend merk, zodat zij zich vrij makkelijk kan verzetten tegen aanhaken gebruik van haar merk (kiezogvaren). Mattel is niet gecharmeerd van de link naar onze Samantha. Mattel vordert dan ook een verbod op het gebruik van de naam en het logo in de bar, op T-shirts, drankmuntjes en op de website. Dat allemaal op een dwangsom van 10.000 euro per dag.

Omdat de zaak vrij duidelijk is, kiest onze Samantha eieren voor haar geld. De bar gaat nu verder onder de naam Club Cherso. Maar vraag is natuurlijk kan dat wel, want OH OH CHERSO as afgelopen jaren een van kijkcijferkanonnen van Nederland. Een snelle check in het register laat zien dat RTL het dit keer wat bekaaid heeft gedaan, alleen het logo van het programma OH OH CHERSO is dit keer in kleur geregistreerd voor een aantal klassen (niet dus het woord CHERSO zelf en ook niet voor onder andere horeca diensten). Het lijkt erop dat RTL dus zijn goedkeuring hieraan geeft, maar misschien heeft de real life soap van onze Samantha bij RTL hier ook zijn steentje aan bijgedragen. Als ze nog een keer gaat wijzigen, is het advies, check eerst even het register of een naam wel te gebruiken is.

handelsnamen



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?