Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde.

Bij de zoektocht naar een nieuwe bedrijfsnaam wordt er wel vaak een handelsnaamonderzoek gedaan (bestaat er al in de plaats een zelfde bar met deze naam). Echter vaak vergeet men dat een merkhouder ook gewoon bezwaar kan maken tegen een handelsnaam. Reden de diensten van een bedrijf vallen vaak samen met de diensten van een merk. Check daarom altijd of een bepaalde naam niet toevallig ook als merk is geregistreerd om problemen te voorkomen.

Het merk BARBIE en ook de schrijfwijze van het logo zijn als merk vastgelegd (zowel in de Benelux als in Europa in vele klassen). Daarnaast is BARBIE een bekend merk, zodat zij zich vrij makkelijk kan verzetten tegen aanhaken gebruik van haar merk (kiezogvaren). Mattel is niet gecharmeerd van de link naar onze Samantha. Mattel vordert dan ook een verbod op het gebruik van de naam en het logo in de bar, op T-shirts, drankmuntjes en op de website. Dat allemaal op een dwangsom van 10.000 euro per dag.

Omdat de zaak vrij duidelijk is, kiest onze Samantha eieren voor haar geld. De bar gaat nu verder onder de naam Club Cherso. Maar vraag is natuurlijk kan dat wel, want OH OH CHERSO as afgelopen jaren een van kijkcijferkanonnen van Nederland. Een snelle check in het register laat zien dat RTL het dit keer wat bekaaid heeft gedaan, alleen het logo van het programma OH OH CHERSO is dit keer in kleur geregistreerd voor een aantal klassen (niet dus het woord CHERSO zelf en ook niet voor onder andere horeca diensten). Het lijkt erop dat RTL dus zijn goedkeuring hieraan geeft, maar misschien heeft de real life soap van onze Samantha bij RTL hier ook zijn steentje aan bijgedragen. Als ze nog een keer gaat wijzigen, is het advies, check eerst even het register of een naam wel te gebruiken is.

handelsnamen



De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?