Michelin Sterrenrestaurant IVY moet naam wijzigen

Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren. Restaurant Ivy is sinds 2010 in het trotse bezit van een Michelin ster. De rechtbank in Den Haag heeft eind april vast gesteld, dat de naam van het Rotterdamse toprestaurant inbreuk maakt op de merkrechten van het Londense restaurant THE IVY. Binnen twee maanden moet ieder gebruik gestopt zijn. (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.)

Restaurant Ivy is sinds 2009 actief in Rotterdam en krijgt na een jaar (in 2010) al haar eerste Michelin ster. Dat jaar verschijnt ook het receptenboek ‘IVY 2010, Contemporary Cooking’ (te verkrijgen via de website www.restaurantivy.nl ).

Het Londense restaurant THE IVY bestaat sinds 1917. In het restaurant komen al jaren beroemdheden; van Marlene Dietrich tot Tom Cruise. In 1997 is een receptenboek gelanceerd onder de naam “THE IVY”. Om de naam te beschermen en aanhakend gebruik tegen te gaan, heeft de nieuwe Londense eigenares in 2007 de naam ‘THE IVY’ als merk laten registreren voor zowel restaurantdiensten als boeken. Met (o.a.) een Europese Registratie is bescherming gekregen in direct alle 27 landen van de Europese Unie, dus ook in Nederland.

In 2012 ontvangt Restaurant Ivy uit Rotterdam een sommatie om ieder gebruik van de naam (THE) IVY te staken. Omdat zij dit weigert, start het bedrijf uit Londen een rechtszaak in Den Haag. De eerste vraag die de rechter moet beantwoorden is, of het gebruik van de naam voor een restaurant wél merkgebruik is en niet slechts handelsnaamgebruik. Dat is dus een heel dun lijntje, maar de gevolgen zijn gigantisch. Omdat het bedrijf de naam verwerkt heeft in een logo met een klimop, dit logo heeft geplaatst op de gevel, op menukaarten, op promotiemateriaal en op de website is hier sprake van merkgebruik.

De namen RESTAURANT IVY en THE IVY lijken verwarrend veel op elkaar. Het dominante en onderscheidende deel is IVY. Daardoor zijn de merken visueel , auditief en begripsmatig overeenstemmend. (Ivy betekent in het Engels namelijk klimop.) Omdat de namen overeenstemmend zijn en gebruikt worden voor dezelfde (restaurant)diensten, is het dus een inbreuk.

Dat Restaurant Ivy lokaal opereert, is niet relevant. Mensen kunnen namelijk denken dat de restaurants met elkaar te maken hebben. Beide bedrijven zijn actief op het internet en worden genoemd in de culinaire pers. Gevolg: inbreuk. Restaurant Ivy moet binnen twee maanden de naam wijzigen. Daarnaast mag de naam (THE) IVY niet meer gebruik worden, zowel online (domeinnamen en website wijzigen), als offline (op de gevel, menukaarten etc). Dat geldt ook voor het receptenboek. Tevens moet Restaurant Ivy als verliezer de proceskosten van de eiser betalen, een kleine 21.000 euro. Check bij een nieuwe naam dus niet alleen het handelsnaam register maar ook het merkenregister en registreer de bedrijfsnaam als merk om aanhaken tegen te gaan.

handelsnamen



De laatste artikelen
Influencers social media en bekend merk
Benelux merk bij Bol.com en Amazon
Tony ’s Chocolonely Sweet Solution
Max Verstappen verliest alsnog in hoger beroep van Picnic
Washington Redskins deel 2
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?