Merkennieuws

Tegeladvies.nl - het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » handelsnamen

Geen BLOOMING theehuis voor Gordon vanwege ouder merk BLOOMING

Bij de lancering van een nieuwe bedrijfsnaam checken bedrijven vaak wel het handelsnaamregister van de KvK om te zien of een naam nog beschikbaar is. Echter dit is niet voldoende. Naast oudere handelsnamen, kunnen namelijk ook oudere merken problemen geven » handelsnamen

Michelin Sterrenrestaurant IVY moet naam wijzigen

Veel bedrijven denken dat de inschrijving van de bedrijfsnaam bij de KvK voldoende rechten geeft. Dat is dus vaak niet het geval. Een ouder overeenstemmend merkrecht kan namelijk problemen opleveren. Restaurant Ivy is sinds 2010 in het trotse bezit van een Michelin ster. De rechtbank in Den Haag heeft eind april vast gesteld, dat de naam van het Rotterdamse toprestaurant inbreuk maakt op de merkrechten van het Londense restaurant THE IVY. Binnen twee maanden moet ieder gebruik gestopt zijn. (Dit artikel is tevens verschenen als column in de Plus weekendbijlage van de HDC kranten.) » handelsnamen

The Ivy Bar Glasgow inbreuk op The Ivy in London

The Ivy Bar in Glasgow krijgt na zes jaar een sommatie om haar naam aan te passen. De naam maakt namelijk inbreuk op de bekende Ivy Bar uit Londen. De Glasgowse eigenaar geeft nog aan dat de uitstraling van de zaak totaal anders is, en dat verwarring echt onlogisch is voor een restaurant 600 km verderop. Eiser geeft echter niet toe en de Glasgow verstiging kiest geld voor haar eieren. Om alles snel voor kerst nog rond te krijgen wel een kostbaar foutje van zo rm 30.000 pond » handelsnamen

Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde. » handelsnamen
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus