Merkennieuws

De voor- en nadelen van beschrijvende handelsnamen en merken, webcamsex.nl

Veel bedrijven maken gebruik van een beschrijvende naam. Hetzij als bedrijfsnaam, hetzij als merk voor hun producten. Het grote voordeel van zo’n beschrijvende naam is, dat de consument direct weet wat er te koop is. Een beschrijvende naam heeft echter wel een (groot) nadeel. De naam is vrijwel niet te claimen door het bedrijf. Als een concurrent een vrijwel identieke naam gaat gebruiken, mag dit dan en waar ligt de grens? En hoe hier het best op te anticiperen. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » handelsnamen

Een goede naam krijgen en behouden – de Ontmoeting

Is iedere bedrijfsnaam uniek? Nee, een check online (via Google) en in het register van de KvK toont aan dat veel bedrijven dezelfde naam gebruiken. Zolang er totaal andere diensten aangeboden worden onder die naam, hoeft dit geen probleem te zijn. Echter in het naamgevingsproces neemt niet iedereen de regels even nauw. Vooral als het gaat om een gebruikelijk woord. Vaak denkt men (onterecht) dat het feit dat een bedrijf in een andere stad is gevestigd, voldoende is om problemen te voorkomen. Er zijn al zoveel bedrijven met die generieke naam, dan kan mijn bedrijf er nog wel bij, zeker als ik hiervoor een totaal ander logo gebruik. Echter zo werkt het juridisch gezien (vaak) niet. Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC-kranten. » handelsnamen

Vechterhart in de boxring

De bedrijfsnaam van een onderneming vormt een onderdeel van de goodwill van een bedrijf. De vraag is alleen: Hoe kan die goodwill het best beschermd worden? Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de registratie van de naam als handelsnaam bij de KvK of als domeinnaam voldoende is. Dit is een fabel. Niet de registratie van een naam (ongeacht of dit bij de KvK is of als domeinnaam) geeft rechten maar het gebruik van de naam als bedrijfsnaam genereert handelsnaamrechten. De vraag is wel of deze rechten voldoende zijn om ieder ongewenst gebruik aan te kunnen pakken? De rechtszaak rond de nieuwe TV serie VECHTERSHART, toont mooi aan hoe diep geworteld het misverstand zit dat een handelsnaam wel voldoende dekking geeft om de goodwill goed te beschermen. » handelsnamen

Eataly Tilburg moet naam wijzigen

In 2011 opent het Italiaans restaurant Eataly zijn deuren in Tilburg. Volgens het handelsnaamregister zijn er in Nederland meerdere restaurants met deze naam. Echter, omdat de activiteiten van een Italiaans restaurant heel lokaal zijn, reiken deze handelsnaamrechten niet ver. Het bedrijf verwacht daarom geen problemen hiermee. Na drie succesvolle jaren valt opeens in het najaar van 2014 een sommatie uit Italië op de deurmat, met de eis de naam te wijzigen. » handelsnamen

Tegeladvies.nl - het nadeel van een beschrijvende handelsnaam

Voor bedrijven is het aantrekkelijk om een handelsnaam te kiezen die direct duidelijk maakt welke diensten of producten het bedrijf levert. Een beschrijvende naam heeft namelijk een groot voordeel. Met minder reclamegeld kan snel duidelijk gemaakt worden waar het bedrijf voor staat. De vraag is alleen wel, in hoeverre is die naam daarna nog te monopoliseren? Die vraag staat centraal in het conflict om de naam tegeladvies.nl.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » handelsnamen
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?