Merkennieuws

Mattel eist verbod op gebruik logo en naam Barbie’s Bar

Barbie (Samatha de Jong), bekend uit OH OH CHERSO heeft in september haar eigen bar geopend. Om de bar snel in de markt te zetten, is de naam Barbie’s Bar gekozen. (In OHOH CHERSO is dit Samantha’s naam). Om alles nog meer in de sfeer te trekken, is in de bar en op de website tevens het beeldmerk van Barbie van Mattel gebruikt en dat viel dus in verkeerde aarde. » handelsnamen

KVK onderzoek conclusie 2012: Ondernemers beschermen naam en logo niet goed.

Het onderzoek van de KvK was afgelopen week hot news. Het onderzoek van de Kamer van Koophandel toont namelijk aan dat ondernemers vaak ten onrechte denken dat zij hun naam goed geregeld hebben. Grond hiervoor is dat men denkt dat met de registratie van een domeinnaam of de inschrijving van de naam in het handelsregister alles goed geregistreerd is. Ondernemers staan er totaal niet bij stil dat alleen een naam waaronder de onderneming wordt gedreven (dus niet het logo) alleen ingeschreven wordt bij de KvK en over de andere beperkingen is men zich niets bewust. Is dat eigenlijk wel zo’n probleem? Ja, zie bijvoorbeeld de rechterlijk uitspraken van vorige maand zoals de zaak "Smit Telecom" (en ook de foute veronderstellingen in deze kwestie). » handelsnamen

BOERENLEEN na 40 jaar nog steeds verwarringwekkend overeenstemmend met BOERENLEENBANK- nawerking handelsnaamrecht

Bij de start van een nieuw bedrijf wordt (hopelijk) altijd een merken- en een handelsnaamonderzoek uitgevoerd. Zo krijgt het nieuwe bedrijf inzicht of er problemen zijn te verwachten met oudere handelsnamen of dienstenmerken. Maar als een handelsnaam niet meer gebruikt wordt, blijven de handelsnaamrechten dan nog van kracht en zo ja, hoe lang? De rechtbank in Den Haag heeft aangegeven dat als een bedrijf gewoon heel erg bekend is geweest, er ook na lange tijd nog een beroep gedaan kan worden op die handelsnaamrechten, zelfs na 40 jaar nog!  » handelsnamen

Beschermingsomvang semi-beschrijvende handelsnamen; Oto Nijkerk verbiedt OtoPlus

Vanuit de marketing is het aantrekkelijk om in een handelsnaam of merknaam de kernwaarden van een product of dienst op te nemen. Consumenten begrijpen dan direct welk product of dienst er onder een bepaalde naam worden aangeboden. Nadeel van deze (semi) beschrijvende namen is wel dat de beschermingsomvang in het algemeen vrij beperkt is, maar handelsnaamrechtelijk is er vaak wel nog wat te halen. » handelsnamen
pagina 3
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?