Royal Dutch en het predicaat Koninklijke

Het gebruik van de term Hofleverancier of Koninklijk is aan strenge regels onderworpen. Het zijn eretitels die door de Koning aan een bedrijf worden toegekend omdat het bedrijf een vooraanstaande plaats inneemt in Nederland. Het bedrijf moet daarnaast nog aan een aantal andere eisen voldoen. Het bedrijf moet o.a. minimaal 100 jaar bestaan, 100 personeelsleden hebben en een uitstekende reputatie hebben. De toekenning van de Koning is een gunst en niet een afdwingbaar recht. Bedrijven die zomaar de titel Hofleverancier, of Koninklijk opnemen in hun handelsnaam wekken de suggestie die strenge toets succesvol doorstaan te hebben. Om misbruik hiervan aan te pakken (en ter bescherming van alle intellectuele eigendomsrechten van het koninklijk huis), heeft onze toenmalige Koningin Beatrix in 2002 een stichting hiervoor opgericht.

Het bedrijf Royal Dutch Holding is een beleggingsmaatschappij die haar activiteiten vooral richt op de Noord-Afrikaanse regio en de oliestaten. Het predicaat “Koninklijk” is niet aan dit bedrijf toegekend. Onze Nederlandse Handelsnaamwet bepaalt dat een bedrijf niet een naam mag voeren die misleidend is. Beide partijen zijn het erover eens dat gebruik van het woord “Koninklijke” in de handelsnaam misleidend zou zijn. Omdat de Engelse taal in Nederland zo gebruikelijk is, vindt de kantonrechter dat dit ook geldt voor het woord Royal. Het bedrijf moet de naam wijzigen en mag de woorden Royal of Royal Dutch niet meer gebruiken op straffe van een dwangsom van € 1.000,- per dag.

handelsnamen

De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus